Παρασκευή 13 Ιουνίου 2025

Ερώτηση για προβλήματα σχετιζόμενα με το αντιπλημμυρικό της Σκρά

 

 

Προς τους/τις κκ

Ευτυχία Παπαλουκά, Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών

Γρηγόρη Κοττέ, Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Δημοτικής Αστυνομίας & Πολιτικής Προστασίας.

Θέμα: Προβλήματα σχετιζόμενα με το αντιπλημμυρικό της Σκρα.

Κυρία Παπαλουκά, κύριε Κοττέ

Σας μεταφέρουμε παράπονα και προβλήματα που έχουν εκφράσει συνδημότες μας και σχετίζονται με το αντιπλημμυρικό της Σκρα.

Οι εργολήπτες του έργου, ακολουθώντας την πεπατημένη που έχουμε βιώσει και σε άλλα μεγάλα δημόσια έργα στο Δήμο μας, πάνω στη βιάση τους και επιδιώκοντας το μέγιστο κέρδος αφήνουν προβλήματα και παραγνωρίζουν βασικούς κανόνες ασφαλείας. 

Θυμίζουμε την πλημμελή σήμανση και την έλλειψη οριοθέτησης κατά τις εκσκαφές μπροστά μάλιστα από σχολεία, το παραλίγο σοβαρό τραυματισμό μαθητή ΅του 2ου ΓΕΛ Νέας Φιλαδέλφειας, την αυθαίρετη στάθμευση εργοταξιακών οχημάτων κοκ. 

Συγκεκριμένα:

-       Σε τμήματα της οδού Πλαστήρα έχουν προκληθεί ζημιές στο οδόστρωμα από τα μηχανήματα οι οποίες δεν έχουν αποκατασταθεί και υπάρχουν μπαλώματα παντού

 

 

 

 

-       Στην οδό Τρωάδος, στο ύψος του 2ου ΓΕΛ, υπάρχει εργοταξιακό όχημα παρκαρισμένο επί του πεζοδρομίου εδώ και εβδομάδες, με ότι αυτό συνεπαγόταν για τα παιδιά που δίνουν εξετάσεις.

 Μάλιστα έχουν τοποθετηθεί και κώνοι επί του οδοστρώματος ώστε να μην μπλοκάρεται η είσοδος – έξοδος από το «πάρκινγκ». 

Περιττό να πούμε ότι εάν επρόκειτο για ΙΧ ο ιδιοκτήτης του θα το έψαχνε στο γκαράζ της τροχαίας   

 

Διαπιστώνουμε ότι επαναλαμβάνεται για άλλη μια φορά η στάση ανοχής του Δήμου απέναντι στις κατασκευάστριες εταιρείες που έχουμε δει και παλιότερα. 

Ρωτάμε:

-       Τι ενέργειες έχουν γίνει για την αποκατάσταση του οδοστρώματος από την εργολήπτρια εταιρεία και πότε θα ολοκληρωθούν.

 

-       Το ενέργειες έχει κάνει μέχρι σήμερα η Δημοτική Αστυνομία για το  εργοταξιακό όχημα  που βρίσκεται παράνομα και επικίνδυνα σταθμευμένο μπροστά από το 2ο ΓΕΛ, για  την απομάκρυνση του και την προάσπιση της ασφάλειας  μαθητών και  περιοίκων. 

Νίκος Σερετάκης




Τετάρτη 11 Ιουνίου 2025

Γιατί δεν απαντά η Δημοτική Αρχή για τους προσεισμικούς ελέγχους στα σχολεία;


Στις 30 Μαϊου 2025 ο Νίκος Σερετάκης, επικεφαλής της "Λαϊκής Συσπείρωσης" Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας, κατέθεσε γραπτή ερώτηση προς την αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών για το θέμα του προσεισμικού ελέγχου των σχολικών κτιρίων.       





Η ερώτηση παραμένει αναπάντητη παρότι είναι γνωστό ότι στα χέρια της Δημοτικής Αρχής έχουν έρθει Δελτία από ελέγχους σχολείων που έχουν ολοκληρωθεί.  
 
Το κείμενο της ερώτησης:

 
Κυρία Παπαλουκά

Σε συνέχεια των επανειλλημένων τοποθετήσεων μας εντός και εκτός του Δημοτικού Συμβουλίου για το κρίσιμο θέμα του προσεισμικού ελέγχου των σχολικών κτιρίων, παρακαλούμε

  • Να μας ενημερώσετε που βρίσκεται ο προσεισμικός έλεγχος, ποια σχολεία έχουν ελεγχθεί  και πότε θα ολοκληρωθεί ο έλεγχος στα επόμενα
  • Να μας κοινοποιήσετε τα Δελτία του Πρωτοβάθμιου Προσεισμικού ελέγχου για όποια  σχολεία έχει γίνει ο έλεγχος, ιδιαίτερα για το συγκρότημα του 1ου Γυμνασίου - 1ου Λυκείου - 2ου Δημοτικού ΝΦ και για τα κτίρια των ΕΠΑΛ

Νίκος Σερετάκης


 

Τρίτη 3 Ιουνίου 2025

Λαϊκή Συσπείρωση Αττικής: Επιτακτική ανάγκη η αντιπυρική προστασία του Λεκανοπεδίου – Οι ζωές μας και ο φυσικός πλούτος δεν είναι κόστος

 



Την επιτακτική ανάγκη της αντιπυρικής προστασίας του Λεκανοπεδίου Αττικής γιατί «οι ζωές μας και ο φυσικός πλούτος δεν είναι κόστος», επισήμανε ο Γιάννης Πρωτούλης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αττικής.

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» Αττικής παραχώρησε συνέντευξη Τύπου, στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ για να παρουσιάσει τις θέσεις της για την αντιπυρική προστασία του Λεκανοπεδίου.

Εκτός από τον Γιάννη Πρωτούλη, που παρουσίασε τις θέσεις της «Λαϊκής Συσπείρωσης», έγιναν παρεμβάσεις από τους δημάρχους Καισαριανής, Ηλία Σταμέλο, Πετρούπολης Βαγγέλη Σίμο και Χαϊδαρίου Μιχάλη Σελέκο.

Στη συνέντευξη παραβρέθηκαν ο Νίκος Σοφιανός μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» και δημοτικός σύμβουλος Αθήνας, ο Θοδωρής Χιώνης μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και γραμματέας της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ, ο Χρήστος Κατσώτης βουλευτής του Κόμματος, ο Αντώνης Ραλλάτος, υπεύθυνος τμήματος Περιβάλλοντος της ΚΕ του ΚΚΕ και η Κανέλλα Γεωργοπούλου, υπεύθυνη της Διατμηματικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ για την τοπική και περιφερειακή διοίκηση.

Παρατίθεται η ομιλία του Γ. Πρωτούλη:


«Προχωράμε στη σημερινή συνέντευξη Τύπου για την επιτακτική ανάγκη μέτρων πυροπροστασίας του λεκανοπεδίου Αττικής, ένα πολύ σοβαρό θέμα που σταθερά αναδεικνύουν οι εκλεγμένοι της “Λαϊκής Συσπείρωσης” σε Περιφέρειες και δήμους.

Μόνο την αντιπυρική περίοδο του 2024, είχαμε 500.000 στρέμματα καμένα δάση και δασικές κυρίως εκτάσεις, 7 νεκρούς και μεγάλη καταστροφή λαϊκών περιουσιών.

Επηρεάστηκαν μεταξύ άλλων 11 προστατευόμενες περιοχές και Καταφύγια Άγριας ζωής.

Ειδικά για την περιοχή της Αττικής, γνωρίζουμε ότι ολόκληρος ο νομός έχει χαρακτηριστεί ως επικίνδυνη περιοχή, σύμφωνα με το ΠΔ 575/1980.

Ταυτόχρονα, η μείξη δασικών εκτάσεων με κατοικημένες περιοχές, βιομηχανική δραστηριότητα, υποδομές μεταφορών κ.λπ. αυξάνει την επικινδυνότητα. Οι καταστροφικές πυρκαγιές στο Μάτι το 2018 και το 2024 στη Β/Α Αττική, όπου η πυρκαγιά έφτασε στον αστικό ιστό, υπογραμμίζουν αυτόν τον κίνδυνο. Πολύ μεγάλος είναι, επίσης, ο κίνδυνος ενός Βιομηχανικού Ατυχήματος Μεγάλης Έκτασης.

Οι επιπτώσεις μιας δασικής πυρκαγιάς δεν περιορίζονται στην καταστροφή των δασικών εκτάσεων και στον κίνδυνο για ανθρώπινες ζωές από τη φωτιά, στην καταστροφή υποδομών, αγροτικών καλλιεργειών κ.ά. Η επικινδυνότητα των τοξικών – καρκινογόνων προϊόντων της καύσης είναι ιδιαίτερα μεγάλη στην Αττική, δεδομένης της μορφολογίας της περιοχής (βλ. ορεινοί όγκοι) και της πληθυσμιακής πυκνότητας.

Δεκατρείς μεγάλες πυρκαγιές μέσα στην οκταετία 2017-2024 έκαψαν περισσότερα από 700.000 στρέμματα στην Αττική, σύμφωνα με τις αναφορές από την Υπηρεσία Ταχείας Χαρτογράφησης Copernicus και το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για Δασικές Πυρκαγιές (EFFIS).

Σύμφωνα με στοιχεία του Πυροσβεστικού Σώματος Ελλάδας, από το 2004 έως το 2024, δηλαδή την τελευταία 20ετία, σε αγροτοδασικές πυρκαγιές έχουν καεί στην Αττική πάνω από 1 εκατομμύριο στρέμματα, εκ των οποίων 0,7 εκατομμύρια στρέμματα δάση και δασικές εκτάσεις.

Το 60% της περιοχής της Β/Α Αττικής που κάηκε το 2024, είχε ξανακαεί στην πυρκαγιά του 2009. Αντίστοιχα και στην περιοχή της Πάρνηθας, οι τρεις μεγάλες πυρκαγιές (2007, 2021, 2023) έχουν κάψει επανειλημμένα κάποιες περιοχές. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, δεδομένου ότι όταν μια περιοχή καίγεται ξανά υπάρχει μεγαλύτερη δυσκολία ή και αδυναμία αναγέννησης του δάσους.

Οι καταστροφές αυτές συνεπάγονται πολύ σοβαρούς κινδύνους για την υγεία και την ποιότητα ζωής του λαού (π.χ. μικροκλίμα). Πολύ μεγάλος είναι και ο κίνδυνος καταστροφικών πλημμυρών.

Όπως αποδεικνύει και η πείρα της τελευταίας εικοσαετίας, το αστικό κράτος και οι κυβερνήσεις του, ούτε θέλουν ούτε μπορούν να διασφαλίσουν ολοκληρωμένη πολιτική πυροπροστασίας και γενικότερα πολιτικής προστασίας. Οι αιτίες του διαχρονικού εγκλήματος δεν οφείλονται γενικά στην “έλλειψη σχεδίου”, αλλά στην υλοποίηση της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου και η πυροπροστασία και γενικά η πολιτική προστασία αντιμετωπίζονται ως κόστος για να εξασφαλιστεί ζεστό χρήμα για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και έτσι εκεί που εκτιμώνται ως μικρότερες προτιμώνται οι όποιες αποζημιώσεις από τα έργα προστασίας.

Υποκριτική η επίκληση της «κλιματικής αλλαγής»

Η επίκληση της λεγόμενης κλιματικής αλλαγής ή ”κλιματικής κρίσης”, ως βασικού παράγοντα της επιδείνωσης της κατάστασης, είναι τουλάχιστον υποκριτική, παραπλανητική.

Σε επιδείνωση οδηγεί η εφαρμογή της αντιλαϊκής πολιτικής και στον τομέα της πολιτικής προστασίας και πιο ειδικά της πυροπροστασίας, που υπηρετείται από τις κυβερνήσεις των αστικών κομμάτων διαχρονικά, υπονομεύει στην πράξη κάθε δυνατότητα αποτελεσματικού επιχειρησιακού σχεδιασμού του κρατικού μηχανισμού. Χαρακτηριστικές πλευρές είναι:

– Η διάσπαση της ενιαίας διαχείρισης των δασών, με τον διαχωρισμό των υπηρεσιών πρόληψης και πυρόσβεσης.

– Η ανυπαρξία επαρκούς ειδικού σώματος για τη δασοπυρόσβεση και η ανάθεσή της στην Πυροσβεστική που εκπαιδεύεται και διαθέτει υποδομή κυρίως για αστικό περιβάλλον.

– Οι τραγικές ελλείψεις σε βασικές υποδομές και μέτρα (π.χ. αντιπυρικές ζώνες, δασικοί δρόμοι, καθαρισμός δασών, επαρκές – ασφαλές δίκτυο και υδατοδεξαμενές).

Ένταξη της πολιτικής προστασίας στην «ανθεκτικότητα» της ΕΕ και του ΝΑΤΟ

Η κυβέρνηση της ΝΔ εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις δασικές πυρκαγιές κυρίως ως επιχειρησιακό πρόβλημα κατάσβεσης και όχι πρόληψης, με αποσπασματική εστίαση μόνο στην αεροπυρόσβεση.

Έχει ως βασικό στόχο την ολοκληρωτική ένταξη της πολιτικής προστασίας στο πλαίσιο της κοινής στρατηγικής της “ανθεκτικότητας” της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ, συνδυασμένα με την παραπέρα καταστολή απέναντι στον λαό.

Χαρακτηριστικό είναι ότι σχεδόν όλα τα προμηθευόμενα μέσα μέσω του προγράμματος “ΑΙΓΙΣ”, το οποίο διαφημίζει η κυβέρνηση, ανήκουν στην κατηγορία των προϊόντων “διπλής χρήσης” τα οποία εξυπηρετούν και εντάσσονται στις ανάγκες ανθεκτικότητας, Πολιτικής Άμυνας και Πολιτικής Προστασίας.

Αλλά ακόμα και για τα πυροσβεστικά αεροσκάφη που έχουν παραγγελθεί, δεν έχει εξασφαλισθεί η γραμμή παραγωγής από την καναδική εταιρεία.

Δίνεται προτεραιότητα σε drones και θερμικές κάμερες, την ίδια στιγμή που δεν εξασφαλίζονται τα αναγκαία μέτρα πρόληψης.

Οι καθαρισμοί δασικών εκτάσεων και τα όποια μέτρα πρόληψης υλοποιούνται, δεν επαρκούν σε σχέση με τις ανάγκες.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος πέρσι ομολόγησε ότι οι ορεινοί όγκοι της Αττικής ουσιαστικά είχαν αφεθεί στην τύχη τους με τεράστια καύσιμη ύλη που έχει συγκεντρωθεί τα τελευταία 60 χρόνια που δεν έχει αφαιρεθεί. Για το πρόγραμμα “AntiNero” είχε πει ότι “καλύπτει στην Αττική μόνο συγκεκριμένα σημεία, τα πιο επικίνδυνα”. Επίσης, ομολογήθηκε η πλήρης απουσία αντιπυρικής προστασίας των ρεμάτων της Αττικής.

Τα έργα που υλοποιούνται μέσω του προγράμματος “AntiNero” είναι αποσπασματικά, αφορούν περίπου το 2-3% των δασών που χρειάζονται διαχείριση και προστασία και δεν καλύπτουν την ανάγκη ολοκληρωμένης διαχείρισης και πυροπροστασίας των δασών. Πέρα φυσικά από το γεγονός ότι μιλάμε για έργα που κοστίζουν εκατοντάδες χιλιάδες μέχρι και εκατομμύρια ευρώ, με κριτήριο την κερδοφορία συγκεκριμένων ομάδων εργοληπτικών εταιρειών και με κόστος τετραπλάσιο απ’ ό,τι αν τα ίδια έργα εκτελούνταν με αυτεπιστασία από μια διαφορετικά οργανωμένη και στελεχωμένη Δασική Υπηρεσία.

Ακόμη και σε περιπτώσεις που έχουν γίνει κάποιοι καθαρισμοί, μπορεί να παραμένουν εύφλεκτα υλικά σε επικίνδυνες περιοχές (υπενθυμίζεται το ζήτημα της περιοχής του Λαυρίου πέρσι). Υπάρχει πλήθος εστιών με συσσωρευμένη εύφλεκτη ύλη σε πολλά σημεία. Π.χ. σε πρόσφατο δημοσίευμα αναδείχθηκε η ύπαρξη ενός χώρου ανεξέλεγκτης απόθεσης διαφόρων εύφλεκτων υλικών στον Δήμο Παπάγου – Χολαργού, δίπλα στην Κατεχάκη, εντός δασικού χώρου. Άλλο παράδειγμα είναι η παραμονή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα στον Υμηττό συσσωρευμένης εύφλεκτης ύλης μετά από καθαρισμό που είχε γίνει, όπως έχει αναδειχθεί από τη ΛΑΣΥ Αγίας Παρασκευής.

Επιπλέον παραδείγματα:

Γενικά η συσσώρευση καύσιμης ύλης στους δήμους (καθαρισμοί δασικών εκτάσεων, οικοπέδων κλπ.) συνιστά ”βόμβες” μέσα στον αστικό ιστό ή στα όρια με δάση.

Τα χρήματα που διατίθενται για την πυροπροστασία στους δήμους της Αττικής και της χώρας συνολικά επιβεβαιώνουν ότι η προστασία της ζωής και της περιουσίας του λαού δεν είναι στις προτεραιότητες της σημερινής κυβέρνησης και των κυβερνήσεων διαφόρων αποχρώσεων των προηγούμενων χρόνων. Για αυτό και τα τμήματα Πολιτικής Προστασίας είναι μια ακόμα αναφορά στους οργανισμούς εσωτερικής υπηρεσίας Περιφερειών και δήμων, χωρίς προσωπικό και εξοπλισμό, με σχέδια επί χάρτου.

Ισχύει και φέτος η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την εφαρμογή του απαράδεκτου κανονισμού πυροπροστασίας ακινήτων – ΚΥΑ 55904/19-5-2023 περί της πυροπροστασίας των ακινήτων (ΦΕΚ 3475/Β/2023), που αποτελεί μέρος της εξειδίκευσης στην Ελλάδα της “πράσινης μετάβασης” και αφορά ακίνητα μέσα και κοντά σε δάση και δασικές εκτάσεις, μέχρι απόστασης 300 μέτρων. Προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα, ακόμα και ποινές φυλάκισης.

Με την ΚΥΑ αυτή, η κυβέρνηση για άλλη μια φορά προσπαθεί να “βγάλει από πάνω της” την πολιτική ευθύνη για πιθανές νέες καταστροφές και να φορτώσει στα λαϊκά νοικοκυριά, στο πλαίσιο της αντίληψης περί “ατομικής ευθύνης”. Ταυτόχρονα φορτώνει τους υποστελεχωμένους δήμους με πρόσθετο διοικητικό βάρος με το τυράκι της είσπραξης των προστίμων.

Από τη μέχρι τώρα ισχύ της, η ΚΥΑ έχει ήδη αποτύχει, ούτε και μπορεί σε κανένα βαθμό να αποτελέσει ασπίδα προστασίας των δασών και της λαϊκής περιουσίας από τις δασικές πυρκαγιές.

Τεράστια κενά σε Δασική Υπηρεσία και Πυροσβεστικό Σώμα

Την ίδια στιγμή που διατηρούνται τεράστια κενά στη Δασική Υπηρεσία και το Πυροσβεστικό Σώμα, η κυβέρνηση προωθεί την υποκατάσταση σημαντικού μέρους των πυροσβεστικών υπηρεσιών, από τον εθελοντισμό και τις ΜΚΟ.

Ενδεικτικά, η περιοχή ευθύνης του Δασαρχείου Πεντέλης που συμπεριλαμβάνει τον Υμηττό και την Πεντέλη, χρειάζεται πάνω από 20 δασοφύλακες, ενώ έχει 8.

Στα Δασαρχεία της Αττικής είναι καλυμμένο μόνο το 25% των αναγκαίων θέσεων δασολόγων, το 65% των οδηγών, το 60% των δασοφυλάκων το 65% των διοικητικών – οικονομικών. Αντίστοιχα, υπάρχουν μόνο 2 υπάλληλοι της Περιφέρειας σε όλη τη Δυτική Αττική για την Πολιτική Προστασία.

Έπρεπε τουλάχιστον 400 μόνιμοι δασεργάτες στα Δασαρχεία της Αττικής και 250 στη Διεύθυνση Αναδασώσεων Αττικής.

Επιπλέον παραδείγματα:

Παράλληλα υπάρχουν μνημόνια συνεργασίας με ιδιώτες εργολάβους που πέρα από την ενίσχυσή τους με χρήματα του ελληνικού λαού, δεν εξασφαλίζεται οργανωμένη πρόληψη.

Με την κατάσταση αυτή το σχέδιο “ΙΟΛΑΟΣ 2” για τις πυρκαγιές, όπως και τα αντίστοιχα σχέδια για τις πλημμύρες (“ΔΑΡΔΑΝΟΣ”), τις χιονοπτώσεις (“ΒΟΡΕΑΣ”), τους σεισμούς (“ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ”) είναι γραφειοκρατικά έγγραφα με γενικές οδηγίες και περιγραφή αρμοδιοτήτων, που στην πράξη δεν μπορούν να υλοποιηθούν.

Η ενημέρωση και εκπαίδευση του πληθυσμού είναι στην ουσία ανύπαρκτη. Περιορίζεται στην ύπαρξη κάποιων οδηγιών αυτοπροστασίας στο διαδίκτυο και στο ότι θα υπάρξει το μήνυμα του 112 όταν χρειαστεί.

«Ευκαιρία» για ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας

Οι καταστροφές αξιοποιούνται από τις κυβερνήσεις διαχρονικά ως “ευκαιρία” για επενδύσεις, αλλά η σημερινή της ΝΔ σπάει κάθε ρεκόρ έντασης της εκμετάλλευσης και της ενίσχυσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας με την επιλογή της “μετατροπής της καταστροφής σε ευκαιρία”, διαμορφώνοντας διάφορα σχέδια “ανασυγκρότησης” και “διαχείρισης”.

Το νέο νομικό πλαίσιο που υπάρχει διευρύνει τις επιτρεπτές επεμβάσεις σε δάση και δασικές εκτάσεις, για τουριστική και άλλες μορφές επιχειρηματική εκμετάλλευση που οδηγούν σε αλλαγή του χαρακτήρα τους. Επιτρέπει μεγάλα πάρκα ΑΠΕ και επεμβάσεις σε αναδασωτέες εκτάσεις προστατευόμενες δασικού χαρακτήρα εκτάσεις.

Ήδη μια σειρά επιχειρηματικοί όμιλοι γίνονται ανάδοχοι αποκατάστασης δασών στην Αττική.

Σοβαρές ευθύνες έχει η περιφερειακή αρχή της ΝΔ που προβάλλει το θέμα των αρμοδιοτήτων αφήνοντας στο απυρόβλητο την εφαρμοζόμενη πολιτική στην πολιτική προστασία και τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μάλιστα ο περιφερειάρχης μας είπε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ έχει κάνει τα περισσότερα στον τομέα αυτό. Ευθύνες έχουν και οι δημοτικές αρχές που στηρίζονται από τα αστικά κόμματα, ανεξάρτητα εάν δηλώνουν ανεξάρτητοι και αυτοδιοικητικοί, γιατί αποδέχονται αυτήν την κατάσταση, γιατί δεν αναδεικνύουν το πρόβλημα, γιατί δεν διεκδικούν από την εκάστοτε κυβέρνηση και μετά από μια καταστροφή συμμετέχουν στο γνωστό γαϊτανάκι ευθυνών.

Απαιτείται ριζικά διαφορετικός δρόμος για την προστασία από τις καταστροφές

Η διασφάλιση ολοκληρωμένης πολιτικής προστασίας, αντιπλημμυρικής προστασίας, αντισεισμικής θωράκισης, προστασίας και καταπολέμησης των δασικών πυρκαγιών, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των απαραίτητων αντιπλημμυρικών έργων, έργων αντισεισμικής θωράκισης, έργων πυροπροστασίας και ολοκληρωμένης διαχείρισης δασών και δασικών συστημάτων για τη συνδυασμένη κάλυψη των κοινωνικών αναγκών και την ουσιαστική αντιμετώπιση των καταστροφών δεν μπορούν να υλοποιηθούν από ένα κράτος εχθρικό για το λαό. Προϋποθέτουν ριζικές ανατροπές στην οικονομία και την πολιτική εξουσία που θυσιάζει ακόμα και ζωές για τα κέρδη λίγων. Προϋποθέτουν τον ριζικά διαφορετικό δρόμο της εργατικής – λαϊκής εξουσίας.

Την κοινωνική κρατική ιδιοκτησία του συνόλου των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής και της γης, τον επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγικής διαδικασίας και της ανάπτυξης της παραγωγής. Προϋποθέτουν στόχος της παραγωγής να γίνει η διευρυμένη λαϊκή ευημερία και η κάλυψη των συνδυασμένων αναγκών και όχι το κέρδος, η διασφάλιση της ζωής και της υγείας του λαού να έχει πρώτη προτεραιότητα.

Για να ανοίξει αυτός ο ελπιδοφόρος δρόμος, καλούμε τον εργαζόμενο λαό να συμπορευτούμε αγωνιστικά, να είμαστε στην πρώτη γραμμή ενάντια στην εμπορευματοποίηση και παράδοση στην επιχειρηματική δράση του περιβάλλοντος, των δασών, ενάντια στην “πράσινη μετάβαση” της ΕΕ και των μονοπωλιακών ομίλων, για την υπεράσπιση της ζωής και της περιουσίας της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων. Να παλέψουμε και να διεκδικήσουμε:

– Να χρηματοδοτηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό και να ενισχυθούν μαζικά με μόνιμο προσωπικό η Πυροσβεστική, η Δασική Υπηρεσία και όλες οι κρατικές δομές πρόληψης, διαχείρισης και Πολιτικής Προστασίας, Υγείας και εκτίμησης και πρόγνωσης των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών. Να εξασφαλιστεί όλος ο αναγκαίος και σύγχρονος εξοπλισμός, πυροσβεστικά και άλλα οχήματα κλπ. στην κατεύθυνση ενιαίου αντιπυρικού σχεδιασμού με κύριο βάρος στην πρόληψη, την ειδική διαχείριση της δασικής βλάστησης και τη διαφορετική οργάνωση των επίγειων δυνάμενων.

– Άμεση χρηματοδότηση και στελέχωση για την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών και υλοποίηση έργων (για την εκτίμηση της επικινδυνότητας, την απομάκρυνση της ξηρής καύσιμης ύλης κλπ.).

– Άμεση εκπαίδευση του πληθυσμού (σχετικά με μέτρα πρόληψης, διαδικασίες εκκένωσης χώρων εργασίας και κατοικίας κλπ.) και μέτρα προστασίας των εργαζομένων και του πληθυσμού χωρίς καμιά οικονομική επιβάρυνση κατά τη διάρκεια πυρκαγιών και άλλων φυσικών ή τεχνολογικών καταστροφών (μεταφορά και διαμονή σε ασφαλείς χώρους, νοσοκομειακή περίθαλψη κ.ά.). Άμεση αποκατάσταση των προβλημάτων σε δίκτυα και υποδομές με ευθύνη του κράτους.

– Κατάργηση του κανονισμού Πυροπροστασίας [(ΚΥΑ 55904/19-5-2023 περί της πυροπροστασίας των ακινήτων (ΦΕΚ 3475/Β/2023)], που εδράζεται στην ατομική ευθύνη των κατοίκων και φορτώνει τις λαϊκές οικογένειες με τεράστια βάρη για τους καθαρισμούς, τις οικοδομικές μετατροπές σε περιφράξεις και σπίτια.

– Να καταργηθούν το πλαίσιο χρήσεων γης, η αντιδραστική δασική νομοθεσία που ψήφισαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ και διασφαλίζει τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, που υποτάσσει το περιβάλλον στο κέρδος και καθιστά αδύνατη τη διαχείριση και προστασία των δασών από κάθε κίνδυνο.

– Διακοπή όλων των μη αναγκαίων εργασιών όπου εκδηλώνονται πυρκαγιές, έντονα καιρικά φαινόμενα κλπ., με πλήρη αποζημίωση των ημερομισθίων των εργαζομένων.

– Άμεση απορρύπανση περιοχών που έχουν πληγεί από πυρκαγιές, τεχνολογικά ατυχήματα ή φυσικά φαινόμενα. Εκτίμηση της επικινδυνότητας με κατάλληλες μετρήσεις επικίνδυνων παραγόντων, εκτίμηση της έκθεσης του πληθυσμού σε επικίνδυνες ουσίες, λήψη μέτρων προστασίας και αποκατάστασης της υγείας του πληθυσμού χωρίς καμία οικονομική του επιβάρυνση.

– Πλήρης και ουσιαστική καταγραφή της καταστροφής των καμένων εκτάσεων και των λαϊκών περιουσιών. Άμεση και ουσιαστική στήριξη και αποκατάσταση των πληγέντων από τις πυρκαγιές και από κάθε φυσική ή τεχνολογική καταστροφή, με πλήρεις αποζημιώσεις στο 100% των απωλειών τους, χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Να εξασφαλιστεί η διαμονή σε ξενοδοχεία με κρατικά έξοδα για όσους χρειάζεται και για το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την αποκατάσταση των ζημιών.

– Κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών με ευθύνη του κράτους και απαλλαγή των φορολογικών υποχρεώσεων, πάγωμα της πληρωμής των δανείων για τους πληγέντες.

– Κήρυξη όλων των καμένων δασών και δασικών εκτάσεων ως αναδασωτέων, ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Καμία αλλαγή στον χαρακτήρα και τη χρήση γης. Να θεωρηθεί παράνομη η οικοπεδοποίηση των καμένων δασών και δασικών εκτάσεων. Μέτρα προστασίας από καταπατήσεις, εκχερσώσεις και άλλες προσπάθειες αλλαγής του χαρακτήρα των καμένων δασικών εκτάσεων.

– Απαγόρευση της εγκατάστασης ανεμογεννητριών και φωτοβολταϊκών σε καμένα δάση και δασικές εκτάσεις.

Οι εκλεγμένοι της “Λαϊκής Συσπείρωσης” σε Περιφέρειες και δήμους θα συνεχίζουν και το επόμενο διάστημα με όλες τις δυνάμεις τους να παλεύουν κόντρα σε μια πολιτική που αντιμετωπίζει τις ζωές μας και τον φυσικό πλούτο ως κόστος».

Αγωνιστική διεκδίκηση πόρων και μέσων μαζί με τον λαό



Την πολιτική όλων των κυβερνήσεων που αντιμετωπίζουν τα δάση ως εμπόρευμα και πεδίο κερδοφορίας επισήμανε μεταξύ άλλων στην παρέμβασή του ο Ηλίας Σταμέλος, δήμαρχος Καισαριανής. Αναφέρθηκε στην τραγική υποχρηματοδότηση του κράτους προς τους δήμους, αποκαλύπτοντας ότι για «τον δήμο Καισαριανής, η κρατική επιχορήγηση για την πυροπροστασία είναι μόλις 71.000 €. Από αυτήν, το 65% παρακρατείται ως εισφορά στον ΣΠΑΥ, που επίσης έχει θέσει ζήτημα αύξησης χρηματοδότησης από το κράτος. Το ποσό αυτό δεν επαρκεί ούτε για τα απολύτως αναγκαία.

Υπογράμμισε ακόμα ότι «ο Δήμος στερείται εξοπλισμού, καθώς δεν διαθέτει υδροφόρα ικανή να υποβοηθήσει το έργο του πυροσβεστικού σώματος σε μεγάλη φωτιά, ενώ το προσωπικό που μπορεί να συμβάλει στον επιχειρησιακό σχεδιασμό αφορά αποκλειστικά τους μόνιμους υπαλλήλους και είναι μόνο 20 εργαζόμενοι. Γι’ αυτό και κόντρα στον απαράδεκτο νόμο Βορίδη εμείς στηρίζουμε μέχρι τέλους τους εργαζόμενους, στο δικαίωμά τους στη μόνιμη και σταθερή εργασία, γνωρίζοντας τις κυρώσεις που επιφέρει για εμάς. Η καθημερινή τους προσφορά είναι που εξασφαλίζει χρόνια τώρα τη λειτουργία των υπηρεσιών αυτών που ξεκληρίζονται οργανωμένα από την κυρίαρχη πολιτική που άλλοτε απαγορεύει πλήρως και άλλοτε εγκρίνει την πρόσληψη προσωπικού με το σταγονόμετρο».

Ο Ηλίας Σταμέλος, σημειώνοντας ότι η προστασία του δάσους και της ανθρώπινης ζωής και λαϊκής περιουσίας είναι μονόδρομος, τόνισε την αναγκαιότητα της διεκδίκησης. «Προσανατολίζουμε τη δράση μας στη διεκδίκηση όλων των απαραίτητων μέτρων από το κράτος μαζί με τους εργαζόμενους του Δήμου και τον λαό της πόλης, στην εκπαίδευση των κατοίκων και του προσωπικού του Δήμου για ετοιμότητα σε τέτοια φαινόμενα, στη δημιουργία έργων υποδομής που θα θωρακίσουν ουσιαστικά τον Δήμο μας», είπε κι έφερε συγκεκριμένα παραδείγματα παρεμβάσεων.

Παντελής έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού από το κράτος



Την παντελή έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού από το κράτος σε επίπεδο πρόληψης και καταστολής των πυρκαγιών, επισήμανε μεταξύ άλλων στην παρέμβασή του ο Βαγγέλης Σίμος, δήμαρχος Πετρούπολης καταγγέλλοντας ότι κυβέρνηση και τοπικές αρχές αναλώνονται σε φιέστες με τη συμμετοχή χορηγών, ΜΚΟ και επιχειρηματιών, πολλοί από τους οποίους έχουν βάλει πόδι στα δάση, με βάση και το δασοκτόνο πλαίσιο που έχουν διαμορφώσει οι εκάστοτε κυβερνήσεις.

Εξαιτίας της υποχρηματοδότησης που όλες οι κυβερνήσεις εφαρμόζουν, στο Δασαρχείο Πετρούπολης υπάρχει μόλις ένας δασοφύλακας, ο οποίος δεν επαρκεί φυσικά να καλύψει ούτε το κομμάτι του Ποικίλου Ορους που ανήκει στην Πετρούπολη, κατήγγειλε. Αναφερόμενος στο κόστος των στοιχειωδών μέτρων πρόληψης, ανέφερε ότι ανέρχεται σε 280 χιλιάδες ευρώ, εκ των οποίων η κρατική χρηματοδότηση είναι μόλις 82 χιλιάδες ευρώ, με τον Δήμο να καλείται να καλύψει τη διαφορά ενώ στο τμήμα της πολιτικής προστασίας του δήμου, υπάρχει μόλις μία υπάλληλος, που τοποθέτησε η «Λαϊκή Συσπείρωση» μόλις ανέλαβε τη διοίκηση του Δήμου, γιατί πριν δεν υπήρχε κανείς (!) μαζί με 30 εποχικούς πενταμηνίτες που προσλαμβάνονται το καλοκαίρι, εξαιτίας της νομοθεσίας που απαγορεύει τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού.

Τραγικές ελλείψεις σε Δασαρχεία και Πυροσβεστική


Η κυβέρνηση επικαλείται την «κλιματική αλλαγή» για να δικαιολογήσει την ανυπαρξία ουσιαστικών μέτρων πρόληψης και κατάσβεσης αλλά και για να κρύψει και ν’ αποποιηθεί των ευθυνών της για τις καταστροφές που φέρνει η πολιτική που εφαρμόζει στον τομέα της αντιπυρικής προστασίας, επισήμανε μεταξύ άλλων ο Μιχάλης Σελέκος δήμαρχος Χαϊδαρίου.

Ενώ η περιοχή έχει πολλές δασικές εκτάσεις, ορεινούς όγκους που φθάνουν στα σύνορα με τη Βοιωτία και μεγάλη βιομηχανική ζώνη, το Δασαρχείο Αιγάλεω έχει μόλις 4 δασολόγους, 10 δασοφύλακες και κανέναν δασεργάτη! Οι εργολάβοι που αναλαμβάνουν τον καθαρισμό των δασών, δεν έχουν την επιστημονική επίβλεψη από το δασαρχείο, με αποτέλεσμα τελικά οι όποιες εργασίες να είναι αποσπασματικές και αναποτελεσματικές. Τα δάση παραμένουν αφύλακτα, οι δασικοί δρόμοι δεν επισκευάζονται, δεν λειτουργούν γεωτρήσεις, βάνες, δεξαμενές νερού. Κατήγγειλε ακόμα τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού και τεχνικού εξοπλισμού στην Πυροσβεστική.

Τετάρτη 28 Μαΐου 2025

Το Δημοτικό Συμβούλιο στηρίζει το αίτημα του Δήμου Πατρέων για νομοθετική ρύθμιση διαγραφής χρεών προς τους δήμους

Το Δημοτικό Συμβούλιο Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας μετά από πρόταση της "Λαϊκής Συσπείρωσης" πήρε απόφαση στήριξης του αιτήματος  του Δήμου Πατρέων και άλλων Δήμων για νομοθετική ρύθμιση διαγραφής χρεών προς τους δήμους.

Η σχετική εισήγηση του επικεφαλής της "Λαϊκής Συσπείρωσης" Νίκου Σερετάκη στη συνεδρίαση της 27ης Μαϊου: 


"Με πρωτοβουλία του Δήμου Πατρέων, την οποία στη συνέχεια στήριξαν και άλλοι Δήμοι και Δημοτικά Συμβούλια, ζητήθηκε από την κυβέρνηση να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ώστε
να είναι δυνατή με αιτιολογημένη απόφαση των Δημοτικών Συμβουλίων, η διαγραφή, ελάφρυνση ή ρύθμιση κάθε είδους χρεών προς τους Δήμους και τα νομικά τους για τους φτωχούς, τα άτομα με αναπηρίες, τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους, τις μονογονεϊκές οικογένειες και τους μακροχρόνια ανέργους και για περιπτώσεις που αποδεδειγμένα υπάρχει οικονομική αδυναμία.

Η ακρίβεια, και η φοροαφαίμαξη έχουν οδηγήσει τους εργαζόμενους, τα υπόλοιπα λαϊκά στρώματα σε μια πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση.

Και σαν να μην έφτανε η άμεση και έμμεση φορολογία του κεντρικού κράτους, σπρώχνονται και οι Δήμοι στη διεύρυνση και την αύξηση της είσπραξιμότητας των λεγόμενων ίδιων εσόδων των δήμων, πρώτον γιατί το κράτος κρατάει και θα κρατήσει στη συνέχεια στα κατώτατα επίπεδα τη χρηματοδότησή τους και δεύτερον γιατί έχει τεθεί ειδικός στόχος συνεισφοράς της Τοπικής Διοίκησης στα λεγόμενα πλεονάσματα, με βάση το Μεσοπρόθεσμο.

Οι πάσης φύσεως οφειλές προς το δήμο είναι ζήτημα για το οποίο θα πρέπει το Δημοτικό Συμβούλιο να αποφασίζει επ’ αυτού.

Στη βάση των παραπάνω η "Λαϊκή Συσπείρωση" Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας προτείνει τη λήψη της εξής απόφασης:

Το Δημοτικό Συμβούλιο Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας

  • Στηρίζει το αίτημα του Δήμου Πατρέων και άλλων ΟΤΑ να δοθεί  με νομοθετική ρύθμιση στα Δημοτικά Συμβούλια η δυνατότητα διαγραφής χρεών προς τους Δήμους με κοινωνικοοικονομικά κριτήρια.

  • Συγκεκριμένα, να μπορεί το Δημοτικό Συμβούλιο να αποφασίζει τη διαγραφή κάθε είδους χρέους, είτε βεβαιώθηκε είτε όχι προς το δήμο, ολόκληρο ή ένα μέρος του, για τους απόρους, τα άτομα με αναπηρίες, τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους, τις μονογονεϊκές οικογένειες όπως η ιδιότητα των ανωτέρω οριοθετείται αντίστοιχα από την κείμενη νομοθεσία και για περίπτωση που αποδεδειγμένα υπάρχει οικονομική αδυναμία που προήλθε ανεξάρτητα από δική τους υπαιτιότητα. Με την ίδια απόφαση να μπορούν να θέτουν και τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση της ως άνω διαγραφής χρεών ή μείωση ή δοσοποίησή τους.

Η απόφαση να δημοσιευθεί στον Τύπο και να κοινοποιηθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών, την ΠΕΔΑ και την ΚΕΔΕ"



Τρίτη 15 Απριλίου 2025

Η Λαϊκή Συσπείρωση για τον διαχειριστικό έλεγχο της χρήσης του 2023

Στο Δημοτικό Συμβούλιο της 10ης Απριλίου συζητήθηκε το πόρισμα των ορκωτών λογιστών για τον διαχειριστικό έλεγχο  του οικονομικού έτους 2023.

Με δεδομένες τις τεράστιες ευθύνες της Δημοτικής Αρχής του κ Βούρου, η οποία είχε εκλεγεί με την πολιτική στήριξη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, για τα σοβαρά προβλήματα που επισημαίνονται, η Λαϊκή Συσπείρωση ανέδειξε τα εξής:

  • Παρόμοια φαινόμενα δεν είναι πρωτοφανή, ούτε αφορούν μονάχα στο Δήμο μας. Ευδοκιμούν πάνω στο έδαφος της δράσης του κεφαλαίου και της οικονομίας της αφοράς και στο αντιλαϊκό πλαίσιο που λειτουργούν οι Δήμοι.
  • Έρχεται ξανά στην επιφάνεια το μεγάλο πολιτικό πρόβλημα της δραματικής υποστελέχωσης των υπηρεσιών με μόνιμο και επαρκώς εκπαιδευμένο προσωπικό.
  • Η Δημοτική Αρχή Τομπούλογλου θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει την έκθεση για να προωθήσει την αντιλαϊκή της ατζέντα (αύξηση τελών και τοπικής φορομπηξίας, διεύρυνση της παρουσίας των ιδιωτών στον πυρήνα του διοικητικού μηχανισμού του Δήμου κτλ).
  • Ο όγκος των χρεών προς το Δήμο προέρχεται από μεγαλοφειλέτες και το κεντρικό κράτος.
Η  πρόταση που κατέθεσε  η Λαϊκή Συσπείρωση είναι: 
  • Να διαβιβαστεί το πόρισμα σε όλες τις αρμόδιες Αρχές
  • Να στελεχωθούν οι αρμόδιες υπηρεσίες με:
    • κατάλληλο και επαρκές προσωπικό με μόνιμη και σταθερή δουλειά,
    • κατάλληλα και επαρκή ψηφιακά εργαλεία και εκπαίδευση.
  • Άμεσα να προχωρήσει η καταγραφή παραβάσεων/αυθαιρεσιών και η είσπραξη προστίμων από μεγαλο-οφειλέτες, όπως σουπερ μαρκετ, τράπεζες, αλυσίδες επισιτισμού, κλπ
  •  Όχι στις κατασχέσεις του λαϊκού εισοδήματος
  • Γενναία χρηματοδότηση από το κράτος
Αναλυτικά η εισηγητική τοποθέτηση του Γιάννη Ζαχαριάδη για το θέμα:


Κατ' αρχήν δεν καταλαβαίνουμε τη μυστικοπάθεια. Γιατί δεν δίνεται όλο το πόρισμα στα μέλη του ΔΣ?

Στο κάτω-κάτω δεν είναι η πρώτη φορά που συναντάμε παρόμοιες καταστάσεις.

Να μιλήσουμε για τον Δήμαρχο Ανατολικής Μάνης; Αυτόν στου οποίου την εκδήλωση πήγατε, όπου απέδωσε τιμές σε έκπτωτους που τους πέταξε έξω κλωτσηδόν ο λαός μετά το 1974

Παρεμπίπτοντος δεν είδαμε κάποιο σχόλιο σας για όσα λέχθηκαν παρουσία σας

Θυμίζουμε ότι στον εν λόγω βασιλόφρονα αιρετό σύμφωνα με δημοσιεύματα έχει επιβληθεί στέρηση εξόδου από τη χώρα, παρουσία δύο φορές το μήνα στο Αστυνομικό Τμήμα και καταβολή εγγύησης 5.000€ και έπεται συνέχεια. Όλα αυτά μετά από διαχειριστικούς ελέγχους.

Να θυμίσουμε για τον Δήμο Πειραιά όπου ανά μια δεκαετία σκάει και κάτι σχετικό; Από τα τα έτη 1991 έως και 1995 όπου διαπιστώθηκαν μη σύννομες" πληρωμές, που συνολικά ξεπερνούσαν το ένα δισεκατομμύριο δραχμές,  μέχρι τώρα που αποφάσισαν διαχειριστικό έλεγχο σε βάθος δεκαετίας.

Ή να πιάσουμε τον ΕΔΣΝΑ και την Περιφέρειακή Αρχή του κ Πατούλη, του εκλεκτού της ΝΔ που τον έδωσε ο δικός του ...”σύντροφος"  κ Χαρδαλιάς.

Τι είναι αυτό που κάνει παρόμοια φαινόμενα να έρχονται και να επανέρχονται;

Η ουσία είναι ότι οπουδήποτε μπλέκεται το κεφάλαιο υπάρχουν και τεράστια φαινόμενα διαφθοράς. Το φυτώριο πάνω στο οποίο ανθίζουν όλα αυτά τα λουλούδια είναι ότι όλα πουλιούνται και όλα αγοράζονται. Είναι το σύστημα της αγοράς, της μισθωτής εργασίας και του του κέρδους. Και το απαράδεκτο θεσμικό πλαίσιο που θέλει την τοπική διοίκηση σε ρόλο τροχονόμου στον ανταγωνισμό επιχειρηματικών ομίλων είναι το λίπασμα που κάνει τα φιντάνια να ευδοκιμούν και να πολλαπλασιάζονται.

Το καθαρά πολιτικό ζήτημα και σε αυτή την περίπτωση βρίσκεται στην υποστελέχωση των υπηρεσιών.

Πάνω σε αναγκαία έργα και υπηρεσίες οι επιχειρηματίες κάνουν ένα πάρτι εκατομμυρίων, «νόμιμο» στη συντριπτική του πλειοψηφία που ανοίγει και την όρεξη, το νόμιμο να επεκτείνεται και σε άλλες δραστηριότητες.

Και να πούμε εδώ ότι το τελευταίο διάστημα λαμβάνει διαστάσεις "εθνικού σπορ" το καθεστώς των απ ευθείας αναθέσεων που έχει απογειώσει και η Δημοτική Αρχή της ΝΔ και η κυβέρνηση της ΝΔ. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024 οι τρεις στις τέσσερις δημόσιες συμβάσεις των συνολικά 8,25 δισ. που διέθεσε το Δημόσιο για υπηρεσίες, έργα, προμήθειες, τεχνικές ή λοιπές συναφείς υπηρεσίες ήταν με  απευθείας ανάθεση. 

Και η ουσία είναι ότι χρηματοδοτούνται εργολαβικές εταιρίες, νόμιμα, με εκατομμύρια ευρώ για να κάνουν έργα και να παρέχουν υπηρεσίες που θα μπορούσαν να κάνουν στελεχωμένες και εξοπλισμένες δημόσιες υπηρεσίες.  

Το πόρισμα που συζητάμε αποτυπώνει σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του Δήμου τόσο σε καθημερινό επίπεδο όσο και σε επίπεδου ετήσιου ελέγχου στο πλαίσιο που αναφερθήκαμε.

Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν υπάρχουν ισολογισμοί για κανένα από τα προηγούμενα έτη.

Φυσικά δεν είναι όλα τα σημεία της ίδιας βαρύτητας. Δεν είναι το ίδιο αναφορές σε παραλείψεις με στοιχεία που μιλούν για παραστατικά τακτοποίησης που προσπάθησαν να κρύψουν λογιστικά ελλείμματα ή  με αλλοίωση παραστατικών.

Σε ότι αφορά στις υποχρεώσεις του Δήμου, σας τα είπαμε και στη συζήτηση του προϋπολογισμού.

Φυσικά καταλαβαίνουμε ότι θα επιδιωχθεί να αξιοποιηθεί η έκθεση για να παρουσιάσετε την διαφαινόμενη αύξηση των δημοτικών τελών και γενικότερα της επιβάρυνσης των κατοίκων και επαγγελματιών ως αποτέλεσμα “συμμόρφωσης” με τεχνικές υποδείξεις ενώ αποτελεί πολιτική σας επιλογή. Η στήριξη που δίνεται απλόχερα στην κυβερνητική πολιτική και τη στρατηγική της ΕΕ το επιβεβαιώνει.

Δύο συγκεκριμένα μόνο. Σε ότι αφορά στην απόφαση 115/2024 της Δημοτικής Επιτροπής, εκεί διαγράφηκε ένας οφειλέτης της πρωτομαγιάς με άλλη αιτιολογία από αυτή που αναφέρει η έκθεση, και συγκεκριμένα γιατί δε συμμετείχε στην εμποροπανήγυρη. Στην απόφαση 27/2024 διαγράφονται δύο με την αιτιολογία που αναφέρει η έκθεση, με συνολικό ποσό 1000€.

Εκφράσαμε τις απορίες μας και στη Δημοτική Επιτροπή, πήραμε απαντήσεις από τον κ Δήμαρχο, όμως οι ορκωτοί λογιστές έχουν προβληματισμό. 

Σε ότι αφορά στο πόρισμα του ελέγχου να διαβιβαστεί στους αρμόδιους.

Πέμπτη 3 Απριλίου 2025

ΕΠΑΝΑΚΑΤΑΘΕΣΗ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΟΥ ΠΛΗΓΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΣΕΙΣΜΟ ΤΟΥ 2019

Σε επανακατάθεση της Επίκαιρης Ερώτησης σχετικά με την τραγική κατάσταση που βρίσκονται πολλά σχολεία της Αττικής, πεντέμισι χρόνια μετά τον σεισμό του 2019, προχώρησε το ΚΚΕ.

Μεταξύ των σχολείων αυτών βρίσκεται και το 1ο ΕΠΑΛ που έκτοτε παραμένει άστεγο αναμένοντας  τη μελέτη ενισχύσεων και την αποκατάστασή του. 



Είναι χαρακτηριστικό ότι το θέμα της αποκατάστασης του 1ου ΕΠΑΛ δεν υπάρχει ούτε ως θέμα στο τεχνικό πρόγραμμα των δημοτικών αρχών που μεσολάβησαν, συμπεριλαμβανομένης της σημερινής του κ. Τομπούλογλου

Το κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης που υπογράφει η βουλευτής του Κόμματος Βιβή Δάγκα και απευθύνεται στον υπουργό Εσωτερικών, έχει ως εξής:

«Έχουν περάσει 5,5 χρόνια από τον σεισμό του Ιουλίου του 2019 και πολλά σχολικά κτίρια στην Αττική βρίσκονται σε τραγική κατάσταση.

Με ευθύνη διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων, με τον νόμο "Καλλικράτη" και αργότερα τον "Κλεισθένη", οι Δήμοι έχουν καταστεί αρμόδιοι για τη συντήρηση και τον έλεγχο των σχολικών κτιρίων χωρίς να έχει εξασφαλιστεί τόσο η αναγκαία χρηματοδότηση όσο και η στελέχωσή τους από επαρκή και μόνιμο επιστημονικό προσωπικό. Αυτή η αντιλαϊκή πολιτική είχε ως αποτέλεσμα σχεδόν όλοι οι δήμοι της Δυτ. Αττικής και της Δυτ. Αθήνας να δηλώσουν αδυναμία για τον απαιτούμενο έλεγχο καταλληλότητας των σχολικών κτιρίων μετά τον σεισμό του 2019 και να απευθυνθούν στις Κτ.Υπ. Ωστόσο εξαιτίας της σοβαρής υποστελέχωσης και των Κτ.Υπ. τελικά δόθηκε η απαράδεκτη οδηγία στους διευθυντές των σχολείων να διενεργήσουν τον πρωτοβάθμιο οπτικό έλεγχο και να καλέσουν τους μηχανικούς του δήμου εφόσον συνέτρεχε λόγος ανησυχίας. Αυτή η διαδικασία προφανώς δεν έχει κανένα επιστημονικό έρεισμα.

Από τις τότε αυτοψίες που διενήργησαν οι περίπου 60 μηχανικοί της Κτ.Υπ. σε 909 σχολικές μονάδες από τις συνολικά 3.080 στην Αττική κατέγραψαν πολλές ζημιές σε 164 σχολικές μονάδες εκ των οποίων οι 6 κρίθηκαν ακατάλληλες για χρήση και 23 είχαν μεγάλες ζημιές που μπορούσαν να επισκευαστούν αφού εκκενωθούν τα σχολεία. Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η απάντηση της ΓΔΑΕΦΚ του Υπουργείου Υποδομών στην από 33/820/23.09.2019 Ερώτηση του ΚΚΕ, όπου αναφέρεται ότι "... διαπιστώθηκε ότι μεγάλος αριθμός κτιρίων από αυτά που χαρακτηρίστηκαν στον πρωτοβάθμιο έλεγχο «ΜΗ ΚΑΤΟΙΚΗΣΙΜΑ», είχαν χαρακτηριστεί ακατάλληλα για χρήση «ΚΙΤΡΙΝΑ» από το σεισμό του 1999 και δεν είχαν εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες επισκευής για την αποκατάστασή τους και συνεπώς εξακολουθούσαν να είναι ακατάλληλα για χρήση". Πρόκειται για κυνική ομολογία ότι από το 1999 κανένας αρμόδιος φορέας δεν είχε ελέγξει αν έγιναν και με ποιους όρους οι αναγκαίες εργασίες αποκατάστασης από τον σεισμό του 1999.

Σχετικά, με το πολυδιαφημιζόμενο πρόγραμμα αντισεισμικών ελέγχων που ανατέθηκε στο ΤΕΕ, έχει ξεκινήσει, δύο χρόνια από τη θεσμοθέτησή του, με μεγάλη καθυστέρηση και βήμα σημειωτόν, και αφορά σε πρωτοβάθμιους ελέγχους, δηλαδή, αρχικούς και στοιχειώδεις, ούτε λόγος για δευτεροβάθμιους ελέγχους που εξετάζουν στατικότητα του κτιρίου κ.α., ενώ η επιλογή των σχολείων έγινε με κλήρωση, δηλαδή, χωρίς κανένα επιστημονικό κριτήριο. Βέβαια, δεν έχει προβλεφθεί καμία έκτακτη χρηματοδότηση προς τους δήμους, ώστε να κάνουν τις αναγκαίες παρεμβάσεις που απαιτούνται μετά τους ελέγχους. Πολύ περισσότερο, δεν έχει προβλεφθεί τι γίνεται σε περίπτωση παντελούς ακαταλληλότητας του κτιρίου, όπως έγινε στου Ζωγράφου, ή στο ΕΕΕΕΚ Κωφών, με την έλλειψη σχεδίου για προσωρινή μεταφορά των μαθητών σε ασφαλή κτίρια, και ταχεία ανέγερση σύγχρονων ή ανακατασκευή των υπαρχόντων, όπου κρίνεται αναγκαίο.

Σε συνέχεια των παραπάνω ο σχεδιασμός από την πλευρά της κυβέρνησης και των αρμόδιων υπουργείων, για 250 εκατ. ευρώ με το πρόγραμμα "Μαριέττα Γιαννάκου", είναι ελάχιστο και προορίζεται μόνο για κάποιες επιμέρους παρεμβάσεις σε αύλιους χώρους, τουαλέτες κ.ά., για ορισμένο αριθμό σχολείων, τη στιγμή που πάνω από τα μισά σχολικά κτίρια έχουν ανεγερθεί είτε με τον αντισεισμικό κανονισμό του 1985 είτε χωρίς κανέναν, είναι παλιά, υποσυντηρημένα και σοβαρά καταπονημένα, χρήζουν, δηλαδή, εκτεταμένων ανακατασκευών, ανέγερση καινούργιων που να συγχρονίζονται με τους πρόσφατους κανονισμούς.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

- Σε πόσα από τα 164 σχολεία που καταγράφηκαν σημαντικές ζημιές το 2019 έχουν γίνει όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις. Πόσα από τα υπόλοιπα 2.171 σχολεία στην Αττική έχουν ελεγχθεί έκτοτε και τι σχέδιο παρεμβάσεων έχει υλοποιηθεί.

- Αν έχουν πραγματοποιηθεί, ελεγχθεί και πιστοποιηθεί οι αναγκαίες παρεμβάσεις στα σχολικά κτίρια μετά τον σεισμό του 1999 και τι μέτρα θα πάρει το Υπουργείο για την άμεση αντιμετώπιση ζημιών και ανέγερση, όπου είναι αναγκαίο, σύγχρονων και ασφαλών σχολικών κτιρίων με βάση τις προδιαγραφές του νέου αντισεισμικού κανονισμού».