Η άποψή μας είναι ότι το αθλητικό οικοδόμημα θα έπρεπε να διαμορφώνεται με βάση το σχολείο. Αντίθετα στη χώρα μας η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών είναι κινητικά αδρανείς, το ποσοστό των υπέρβαρων και των παχύσαρκων παιδιών αυξάνεται τα τελευταία χρόνια, φέρνοντας τη χώρα μας στις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη. Το κόστος πρόσβασης στον αθλητισμό αποτελεί ένα προφανή ανασταλτικό παράγοντα, με ευθύνη των διαδοχικών αντιλαϊκών κυβερνήσεων αλλά και των Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών που τις στηρίζουν.
Με τον Καλλικράτη και την ανταποδοτική λειτουργία των αθλητικών κέντρων επιτάθηκαν οι αντιθέσεις ανάμεσα σε σωματεία και δήμους. Έχουν καταγραφεί περιπτώσεις Δήμων που πέταξαν έξω σωματεία από τα δημοτικά γήπεδα στο όνομα της «οικονομικής αξιοποίησης» ή ζητώντας ενοίκια. Άλλοι πάλι παραχωρούν πλήρως τις υποδομές χωρίς να δημιουργούν κανένα πρόγραμμα με αποτέλεσμα είτε οι ιδιώτες που αναλαμβάνουν τους χώρους είτε τα σωματεία να μεταφέρουν ολοκληρωτικά το κόστος στους γονείς και στους αθλούμενους. Τελευταία ορισμένοι δήμοι αξιοποιούν τη λεγόμενη «Κάρτα Εισόδου Αθλουμένου», και ιδιαίτερα την ηλεκτρονική της μορφή, για να γενικεύσουν το χαράτσωμα των αθλουμένων.
Φυσικά υπάρχει αντικειμενικό έδαφος για τη μετατροπή του αθλητισμού σε προϊόν και εμπόρευμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Λευκή Βίβλος της ΕΕ για τον Αθλητισμό τον αναφέρει ως κερδοφόρο πεδίο. Στη χώρα μας η κατάσταση είναι γνωστή, με την ύπαρξη ΠΑΕ και ΚΑΕ, αλλά και με τους αλλεπάλληλους αθλητικούς νόμους που μετατρέπουν τον ερασιτεχνικό αθλητισμό σε αγορά υπηρεσιών. Έτσι ο 2725 προέβλεπε τη δυνατότητα «το αθλητικό σωματείο, για τις προσφερόμενες υπηρεσίες εκμάθησης των αθλημάτων που καλλιεργεί, δύναται με απόφαση του διοικητικού του συμβουλίου, να ορίζει αντίστοιχο αντίτιμο της σχετικής υπηρεσίας για την κάλυψη των λειτουργικών του αναγκών», κάτι που οδήγησε στη γενίκευση του φαινομένου. Χωρίς να τηρείται ούτε η πρόβλεψη που ορίζει ότι αυτό δεν έχει εφαρμογή σε αθλητές των αγωνιστικών ομάδων.
Ενόσω πετσοκόβεται η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, δίνεται στα σωματεία το πράσινο φως για κάθε είδους εμπορικές δραστηριότητες που αφορούν την αντιμετώπιση λειτουργικών και αθλητικών αναγκών, γενικεύεται η ανταποδοτικότητα. Και φυσικά όσο ο αθλητισμός λειτουργεί σαν επιχείρηση τόσο πολλαπλασιάζονται τα φαινόμενα διαφθοράς και παρακμής.
Στα καθ΄ υμάς ο Δήμος μας με βάση την τελευταία απογραφή έχει 34.958 κατοίκους. Είναι μια ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη περιοχή, πολύ κοντά στο μέσο όρο της Περιφερειακής Ενότητας του Κεντρικού Τομέα Αθηνών, σχεδόν δεκαπλάσιο του αντίστοιχου μεγέθους της Περιφέρειας Αττικής.
Έχει 12 δημόσια νηπιαγωγεία, 10 δημοτικά σχολεία, 4 Γυμνάσια, 4 Γενικά Λύκεια, 3 ΕΠΑΛ τα περισσότερα χωρίς δικές τους επαρκείς αθλητικές υποδομές. Στα όριά του δραστηριοποιούνται 10 αθλητικά σωματεία που είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο Αθλητικών Σωματείων της ΓΓΑ: ΑΕΚ, ΑΟΝΦ Ατταλος, ΑΣ Ανδρομέδα, ΑΣ Παραδοσιακού Ταεκβοντό ΝΦ, ΑΣΜΑ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ, Ιωνικός ΑΣ, Όμιλος Τζούντο ΝΦ, Σκακιστικός Όμιλος Νέας Φιλαδέλφειας, ΦΕΑ, ΧΑΛΚΗΔΟΝΙΚΟΣ.
Οι αθλητικοί χώροι είναι έτσι κι αλλιώς ελλιπείς, η τεράστια επένδυση που έγινε στο νέο και σύγχρονο γήπεδο της ΑΕΚ δυστυχώς δε πρόσθεσε τίποτα στην εικόνα. Το κλειστό γυμναστήριο του 1ου ΕΠΑΛ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί εάν είχαν προχωρήσει οι παρεμβάσεις που εκκρεμούν εδώ και μισή δεκαετία.
Ενώ σωστά ο δικός μας Δήμος παρέχει δωρεάν στα σωματεία της πόλης τις αθλητικές υποδομές, την ίδια στιγμή δεν λαμβάνει καμία δέσμευση εκ μέρους τους. Η έλλειψη σαφούς κανονιστικού πλαισίου επιτείνει σε φαινόμενα οικονομικής εκμετάλλευσης των δημόσιων αθλητικών χώρων, υπέρογκες συνδρομές κτλ αλλά και σε φαινόμενα κακής χρήσης, ακόμη και κατάχρησης των δημόσιων χώρων και υποδομών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το σχολικό γυμναστήριο «Απόστολος Κόντος» του 2ου Γυμνασίου & Λυκείου Νέας Φιλαδέλφειας.
Η Λαϊκή Συσπείρωση διεκδικεί για την ουσιαστική κατοχύρωση ως κοινωνικό δικαίωμα της πρόσβασης στη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό:
Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης στον Αθλητισμό. Κατάργηση των ΠΑΕ - ΚΑΕ
Κατάργηση του τζόγου - στοιχήματος
Χορήγηση δωρεάν από το κράτος όλων των προϋποθέσεων: Υλικοτεχνική υποδομή, επιστημονική στήριξη, επαρκής χρηματοδότηση, που να κατοχυρώνει το δικαίωμα στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό σε κάθε τους έκφραση.
Ο κύριος ρόλος των δήμων είναι στην ανάπτυξη του μαζικού αθλητισμού, με προγράμματα εκμάθησης αλλά και σε διαφόρου είδους σωματικές δράσεις, χορό, γυμναστική. Οι δήμοι να συνεργάζονται με τα σωματεία που ρόλος τους είναι να αξιοποιούν την κλίση και το ταλέντο των παιδιών που θέλουν να προσανατολιστούν στον αγωνιστικό αθλητισμό.
Ομοσπονδίες και σωματεία να στηρίζονται από τον κρατικό προϋπολογισμό για τις ανάγκες τους. Η όποια συνδρομή πρέπει να είναι συμβολική
Να κοπούν οι δεσμοί με τους χορηγούς. Είναι άλλο πράγμα το μαγαζί της γειτονιάς να στηρίζει το διπλανό σύλλογο και άλλο η αθλητική δραστηριότητα να αποτελεί πεδίο επιχειρηματικών παιχνιδιών.
Δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και προαθλητικός έλεγχος των αθλητών - μαθητών. Και όχι αυτό που γίνεται να δίνουν 50άρια οι γονείς, μια για το σχολείο, μια για το σωματείο .
Ειδικά για το Δήμο μας θεωρούμε ότι πρέπει
Να δημιουργηθούν νέες εγκαταστάσεις,
Να χαρτογραφηθούν, συντηρηθούν και να καταστούν λειτουργικές μια σειρά εγκαταστάσεις που σήμερα είναι ακατάλληλες, συμπεριλαμβανομένων των σχολικών.
Να πολλαπλασιαστούν τα προγράμματα του Δήμου αγκαλιάζοντας και άλλα αθλήματα
Να διαμορφωθεί ένα σαφές κανονιστικό πλαίσιο
Θυμίζουμε ότι το θέμα είχε τεθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο της 27/11/2019 από τη Λαϊκή Συσπείρωση, με αφορμή την απαράδεκτης κατάστασης που υπήρχε στα προγράμματα άθλησης του Δήμου που ουσιαστικά αντιμετωπίζονταν ως παραπαίδι.
Το πνεύμα της πρότασης που κατέθεσε η Λαϊκή Συσπείρωση, και απέρριψε οριακά η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου είχε αφετηρία την προαγωγή της, όσο το δυνατόν, ανέξοδης πρόσβασης στον αθλητισμό.
Η πρόταση που έχετε φέρει διέπεται από υπέρμετρη γραφειοκρατία και γεύση εισπρακτικής λογικής.
Οι βασικές αρχές που θεωρούμε ότι πρέπει να περιλαμβάνονται είναι
- Η δικαιοδοσία του Δημοτικού Συμβουλίου για την παραχώρηση των χώρων σε ετήσια βάση που θα παίρνει τη μορφή σύμβασης ή χρησιδανείου μεταξύ των φορέων και το Δήμου. Εάν ο φορέας διαθέτει δική του αθλητική εγκατάσταση συνυπολογίζεται το στοιχείο της αμοιβαιότητας.
- τα κριτήρια κατανομής των χώρων και των ωρών, που να λαμβάνει υπόψη κατά προτεραιότητα τα προγράμματα μαζικού αθλητισμού και φυσικής αγωγής του Δήμου, τις αγωνιστικές υποχρεώσεις των σωματείων, τις ανάγκες των ακαδημιών τους, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δυνατότητα πρόσβασης των κατοίκων
- την ευθύνη της υπηρεσίας για την κατάρτιση του προγράμματος λειτουργίας που θα εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο ή τον αρμόδιο αντιδήμαρχο.
- το διαχωρισμό της βραχύχρονης παραχώρησης για συγκεκριμένο σκοπό (λχ εκδήλωση, έκτακτος, αγώνας, τουρνουά) με απόφαση των αρμόδιων υπηρεσιών.
- τη δωρεάν παραχώρηση των χώρων προς τα ερασιτεχνικά σωματεία, τους συλλόγους, τις ομάδες δημοτών.
- την ευθύνη που αναλαμβάνουν οι χρήστες που αξιοποιούν δωρεάν τις δημοτικές υποδομές για την όσο το δυνατόν αδάπανη πρόσβαση των μελών τους στον αθλητισμό.
Η Λαϊκή Συσπείρωση πρότεινε συγκεκριμένες προτάσεις στην κατεύθυνση ενίσχυσης της λογικής δωρεάν παραχώρησης προς τα ερασιτεχνικά σωματεία, τους συλλόγους, τις ομάδες δημοτών με προϋπόθεση ότι δεν γίνεται εμπορική ή οικονομική εκμετάλλευση των δημόσιων χώρων που παραχωρούνται αδάπανα, με δυνατότητα του Δημοτικού Συμβουλίου να ορίζει πλαφόν στις μηνιαίες συνδρομές για τα προγράμματα που αξιοποιούν δημοτικές υποδομές. Αντίθετα, για τμήματα αμειβομένων αθλητών, ανώνυμες αθλητικές εταιρίες, εμπορικές εταιρείες και γενικότερα όπου σε προγράμματα που παραπέμπουν σε οικονομική δραστηριότητα να γίνεται ανταποδοτική παραχώρηση έναντι χρηματικού τιμήματος.
Αναφορικά με άρθρο της εισηγητικής που απαγορεύει έκφραση πολιτικών μηνυμάτων στους αθλητικούς χώρους ο Νίκος Σερετάκης είπε ότι «μας θυμίζει εγκύκλιο της 5ης Μαϊου 1967 που απαγόρευε«τας πάσης φύσεως πολιτικάς εκδηλώσεις κατά τας ως άνω συναντήσεις» εντός των γηπέδων» και ότι κανένας δε μπορεί να απαγορέψει ένα μαθητικό τουρνουά ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά ή κατά του φασισμού.