Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2015

Για το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμάτων

Τοποθέτηση για Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων στο ΔΣ της 2 Νοεμβρίου 2015

Η γνώμη μας είναι ότι διαχείριση απορριμμάτων  με σεβασμό στο περιβάλλον, την υγεία, την τσέπη των εργαζομένων είναι εφικτή μόνο στο πλαίσιο ενός άλλου, ριζικά διαφορετικού δρόμου ανάπτυξης, που θα καταργεί την καπιταλιστική ιδιοκτησία και το κέρδος και  θα έχει γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες. Η αναρχία του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής εκδηλώνεται σε όλο της το μεγαλείο στην υπερπαραγωγή απορριμμάτων και ο αντιλαϊκός χαρακτήρας της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην διαχείρισή τους που έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια σε νέο πεδίο κερδοφορίας των μονοπωλίων. Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο το ΕΣΔΑ όσο και η μελέτη για τη διαδημοτική συνεργασία και το ΤΣΔ ξεκινούν με «ένα το κρατούμενο» την ευρωενωσιακή νομοθεσία, την οδηγία 2008/98 και τον εφαρμοστικό της νόμο του 2012, ο οποίος –τι έκπληξη!- προβλέπει και νέο, επιπλέον, χαράτσωμα το περίφημο «τέλος ταφής».

Θα είμαστε γενναιόδωροι σε ότι αφορά στόχους και χρονοδιαγράμματα που μπαίνουν όπως αυτά που υποτίθεται ότι θα υλοποιηθούν το 1ο εξάμηνο του 2015 και θα περάσουμε στην ουσία

Παρά την επίκληση της σωστής κατά τα άλλα αρχής της «διαλογής στην πηγή» στην ουσία εφαρμόζει μια πολιτική που καταλήγει με μαθηματική ακρίβεια στην  πληρωμή στην πηγή για τους δημότες  και σε σοβαρά αδιέξοδα.

Ξεκαθαρίζει ότι πρώτα απ΄ όλα οι στόχοι αφορούν στην «Στην ικανοποίηση των στόχων του ΠΕΣΔΑ, ΕΣΔΑ και του Εθνικού Σχεδίου Πρόληψης Δημιουργίας» - που σαφώς μιλά για μετατροπή των περιβαλλοντικών ρυθμίσεων σε οικονομικές ευκαιρίες, για ανάπτυξη της υγιούς επιχειρηματικότητας στον τομέα αυτό, και συγκεκριμένα οικονομικά εργαλεία για το παραπέρα γδάρσιμο των κατοίκων- αλλά και στην ανάπτυξη της λεγόμενης «κοινωνικής επιχειρηματικότητας»

Έωλα είναι τα στοιχεία που δίνονται για την σύνθεση των ΑΣΑ της Αττικής. Για αυτό και η ίδια η μελέτη κρατάει επιφυλάξεις για την ορθότητά τους. 

Εντελώς όμως εξωπραγματικά είναι τα στοιχεία και οι προβλέψεις για τη χρηματοδότηση. Στην ουσία δεν έχουμε καμία συγκεκριμένη οικονομική μελέτη. Αναφέρονται ως πηγές χρηματοδότησης Ε.Ε.Α.Α., ΕΣΔΝΑ, ΠΕΠ Αττικής,  ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020- άξονας προτεραιότητας 14,  Δράση 11, LIFE 2014-2020, ίδιοι πόροι

Αν λχ πάρουμε υπόψη ότι στην περιφέρεια αναμένονται να εκπονηθούν περίπου 30 ΤΔΣ και δεχθούμε ως μο τα 10 εκατ για το καθένα, χωρίς Δήμο Αθήνας – Πειραιά, αμέσως φτάνουμε σε ένα γιγαντιαίο νούμερο που απέχει παρασάγγας από οποιαδήποτε πρόβλεψη του ΕΣΠΑ. Γίνεται αναφορά στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020, το οποίο διαχειρίζεται κεντρικά το υπουργείο και ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί πως θα κατανεμηθεί στις διάφορες περιφέρειες για να χρηματοδοτήσει όχι μόνο των ΤΔΣ αλλά και τους περιφερειακούς ΦΟΣΔΑ.

Τελικά τι μένει δηλαδή σίγουρο στο χέρι; Η μαγική φράση «ίδιοι πόροι», δηλαδή το αβάστακτο νέο χαράτσωμα των δημοτών. Για αυτό στα διάφορα κυβερνητικά και περιφερειακά έγγραφα επαναλαμβάνεται μονότονα το «πληρώνω όσο πετάω»,  «διευρυμένη ευθύνη παραγωγού» κτλ κτλ

Από την άλλη η «αποκεντρωμένη αντιμετώπιση» με την  αποψίλωση των περιφερειακών ΦΟΣΔΑ και τη πολυδιάσπαση των αντικειμένων τους μέσω των ΤΣΔ - αποδεδειγμένα οδηγεί σε εκτίναξη του κόστους, να φορτώσει νέα βάρη στα λαϊκά στρώματα, αποτελεί άλλη μια μορφή που διευκολύνει την διείσδυση των επιχειρηματιών.  Δεν είναι δύσκολο να φανταστεί ότι υπό το καθεστώς απαγόρευσης προσλήψεων μόνιμου προσωπικού οι επιχειρηματικοί όμιλοι σε λίγο χρονικό διάστημα θα είναι έτοιμοι να περάσουν από την κατασκευή στη διαχείριση και λειτουργία των δομών και μονάδων που έτσι κι αλλιώς πολλαπλασιάζονται.

Από την άλλη το ΤΣΔ ρητά αναφέρει ότι μεταξύ των στόχων του είναι η αύξηση της απασχόλησης και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας (σελ 7) Ομολογεί ανοικτά δηλαδή ότι κάνει βήματα στην παραπέρα  ιδιωτικοποίηση, τα ΣΔΙΤ, τις ΚΟΙΝΣΕΠ  που προωθεί ο ΣΥΡΙΖΑ σε κυβερνητικό και περιφερειακό επίπεδο. 

Αλήθεια δεν είδαμε κάποια τοποθέτηση, πως τοποθετείστε υπέρ ή κατά του ανταποδοτικό χαρακτήρα της διαχείρισης αποβλήτων; Υπέρ ή κατά της λογικής «πληρώνω όσο πετάω» που απαλλάσσει τους καπιταλιστές και τους ομίλους τους και τα φορτώνει στον εργαζόμενο λαό; Υπέρ ή κατά των συμβάσεων παραχώρησης; Επιδοκιμάζουν ή αποδοκιμάζουν τα ΣΔΙΤ με  οποία ο κ. Τσιρώνης μας ενημέρωσε ότι δεν έχει κανένα πρόβλημα και που αποτελούν τον τρόπο υλοποίησης που έχει επιλέξει η κυβέρνηση.

Στην ουσία προτείνεται  η επέκταση της αυτόνομης δράσης των δήμων στην επεξεργασία των αστικών στερεών αποβλήτων, διαθέτοντας πόρους που δεν έχουν, έμψυχο υλικό και ελεύθερους χώρους. Και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις σκανδαλωδώς εξυπηρετώντας το κεφάλαιο (λχ την διαχείριση των προϊόντων όπως ηλεκτρικού εξοπλισμού, οι οποίες αποτελούν ρητή υποχρέωση των εταιρειών που παράγουν και εμπορεύονται, και μάλιστα τη δαπάνη για την «απόσυρσή» τους έχουμε ήδη πληρώσει στην αγορά!)

Νέο στοιχείο είναι επίσης τα κατ ευφημισμόν πράσινα σημεία. Αφήνουμε κατά μέρος ότι η λογική τους υπονομεύει την παράδοσή τους. Φυσικά στην φαντασία της δημοτικής αρχής ΣΥΡΙΖΑ-ΛΑΕ τα πράσινα σημεία,  τα «ντεσετερί», δηλαδή σκουπιδερές, όπως ονομάστηκαν στη Γαλλία όπου πρωτοεμφανίστηκαν-  μετατρέπονται σε.... κέντρα «δημιουργικής επαναχρησιμοποίησης/ επισκευής και ανταλλαγής ειδών και αγαθών όπως ρούχα, έπιπλα, συσκευές, παιχνίδια υπολείμματα χρωμάτων»

Το μόνο χειροπιαστό αποτέλεσμα, θα είναι αυτό που έμμεσα ομολογείτε, δηλαδή την ενίσχυση των κερδών των ιδιωτικών συστημάτων που εκμεταλλεύονται τα λεγόμενα ειδικά ρεύματα αποβλήτων. Κουβέντα δε λέτε και για την ανάγκη απαλλαγής των δήμων από τα δεσμά της ΕΕΑΑ ΑΕ, και υπάρχουν τρόποι τέτοιοι ακόμα και σήμερα με αξιοποίηση του ΕΔΣΝΑ στην προοπτική διαμόρφωσης ενιαίου, κεντρικού φορέα διαχείρισης.

Δε μας λέτε επίσης που θα πάνε ο ΣΜΑ, οι 2 σκουπιδερί - πράσινα σημεία και τα 5-6 στρέμματα του ΚΔΑΥ όπου συζητάτε να φιλοξενήσετε και την  προσωρινή εναπόθεση και κομποστοποίηση των πρασίνων (θα έχει ενδιαφέρον να μάθουμε πως μπορεί να είναι ταυτόχρονα προσωρινή εναπόθεση και κομποστοποίηση), ενώ προσπερνάτε αβίαστα τις σημαντικές επιβαρύνσεις που θα έχει στην ευρύτερη περιοχή (οσμές, διελεύσεις απορριμματοφόρων, ενδεχόμενες διαρροές στραγγισμάτων κτλ). Και φυσικά δεν είναι διόλου αμελητέα η εκτίναξη του κόστους ανά τόνο βιοαποβλήτων των αποκεντρωμένων μονάδων σε σχέση με την συγκεντρωμένη προσέγγιση αντίστοιχων κεντρικών μονάδων. Και φυσικά κλείνετε πονηρά το μάτι στην αναερόβια κομποστοποίηση που συνδέεται άμεσα με την ανάπτυξη επιχειρηματικής δράσης σε απορρίμματα και ενέργεια

Τελικά αυτό που μας φέρνετε είναι η συγκεκριμενοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής κυβέρνησης – ΕΕ. Το όλο σχέδιο εντάσσεται στην εκχώρηση-ιδιωτικοποίηση κερδοφόρων τομέων στο μεγάλο κεφάλαιο με
- την πολυδιάσπαση των αντικειμένων των όποιων φορέων υπάρχουν διευκολύνοντας και προετοιμάζοντας  την πλήρη εισβολή της επιχειρηματικής δράσης  αλλά και αυξάνοντας το προσδοκώμενο κέρδος
- το άνοιγμα της πόρτας στη λεγόμενη «κοινωνική επιχειρηματικότητα» και τις ΚΟΙΝΣΕΠ
-  την διάθεση νέων ελεύθερων χώρων , την  παραπέρα υποβάθμιση τους ν μετατροπή τους σε τοπικές εστίες συγκέντρωσης και επεξεργασίας απορριμάτων (πράσινα σημεία, ΚΔΑΥ, κομποστοποίηση)
- την δαιμονοποίηση της υγειονομικής ταφής για να δικαιολογηθούν τα νέα χαράτσια 

Καλούμε τους εργαζόμενους, και ιδιαίτερα τους εργαζόμενους στους ΟΤΑ που η –δεύτερη φορά αριστερά – σήμερα καρατομεί τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα, να κινητοποιηθούν ενάντια στην εμπορευματοποίηση της διαχείρισης των απορριμάτων ενάντια στα νέα χαράτσια, την επέκταση της ιδιωτικής δράσης και ιδιωτικοποίησης των απορριμάτων. Για στελέχωση  των υπηρεσιών με μόνιμο προσωπικό. Για απόκρουση της αντεργατικής  -αντιασφαλιστικής επέλασης κεφαλαίου – ΕΕ- κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Η απεργία στις 12 Νοέμβρη να γίνει και βήμα καταδίκης των αντιλαϊκών σχεδιασμών της δημοτικής και περιφερειακής αρχής.