Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 27 Νοεμβρίου 2019 συζητήθηκε, μετά από πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης , το θέμα "κατάσταση των αθλητικών υποδομών του Δήμου και την ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στην χρήση τους από τα Προγράμματα Αθλητισμού του Δήμου και τρίτους φορείς"
Η Λαϊκή Συσπείρωση παρουσίασε μια ολοκληρωμένη εισήγηση με αφετηρία τη θέση ότι η φυσική αγωγή και ο αθλητισμός αποτελούν δικαίωμα η πρόσβαση στο οποίο πρέπει να παρέχεται δωρεάν με ευθύνη της πολιτείας, άρα και των Δήμων. Ανέδειξε την ανάγκη δημιουργίας νέων εγκαταστάσεων και της φροντίδας και αναβάθμισης των υπαρχόντων. Ξεχωριστή αναφορά έγινε στην ανάγκη να υπάρξει ένα σαφές κανονιστικό πλαίσιο για τη λειτουργία τους με βασικές παραμέτρους τις εξής
- ο Δήμος έχει και ασκεί την ευθύνη της διαχείρισης των αθλητικών υποδομών του με προτεραιότητα τα προγράμματα Δήμου, και στη συνέχεια αγωνιστικές υποχρεώσεις και άλλες ανάγκες των σωματείων
- η παραχώρηση χώρων εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο σε ετήσια βάση
- Αθλητικοί σύλλογοι και άλλοι φορείς αξιοποιούν αδάπανα τις δημοτικές υποδομές για να παρέχουν δωρεάν αθλητική εκπαίδευση. Για όσο διάστημα το Κράτος δεν επιδοτεί τα σωματεία αυτά θα μπορούν να εισπράττουν πολύ χαμηλές συνδρομές μετά από αίτημα προς το Δήμο που μπορεί να ορίζει πλαφόν
- Απαγορεύεται αυστηρά η εμπορική εκμετάλλευση και κάθε μορφής κερδοσκοπία στους χώρους που παραχωρούνται δωρεάν από το Δήμο
Η στάση της Δημοτικής Αρχής επιβεβαίωσε ότι η αντίληψη της είναι εμποτισμένη από την εμπορευματική αντιμετώπιση του αθλητισμού, στην πράξη αρνείται τη φυσική αγωγή ως δικαίωμα και την ευθύνη του δήμου ως μέρος του κράτους να εξασφαλίζει την αδάπανη πρόσβαση όλων.
Αποδείχθηκε ότι τα προβλήματα που εμφανίστηκαν ακόμα πιο έντονα εφέτος είναι αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών που οδηγούν στην περιθωριοποίηση και συρρίκνωση των αθλητικών προγραμμάτων του Δήμου.
Η εισήγηση της Λαϊκής Συσπείρωσης απορρίφθηκε οριακά με ψήφους 15-13, όμως η συζήτηση άνοιξε, το θέμα τέθηκε, και είναι στο χέρι των γονιών, των μαθητών, των εργαζομένων και των φορέων τους να διεκδικήσουν τα αυτονόητα για τη ζωή που τους αξίζει
Ο Δήμος μας με βάση την απογραφή του 2011 έχει 35.556 κατοίκους. Είναι μια ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη περιοχή (9.717,81 άτομα ανά τετρ. Χλμ.), πολύ κοντά στο μέσο όρο της Περιφερειακής Ενότητας του Κεντρικού Τομέα Αθηνών (9964,345 άτομα ανά τετρ. χλμ), σχεδόν δεκαπλάσιο του αντίστοιχου μεγέθους της Περιφέρειας Αττικής (1.001,11) ενώ υπερβαίνει κατά πολύ και τον αντίστοιχο εθνικό μέσο όρο (81,75 άτομα ανά τετρ. Χλμ.).
Στις συνθήκες αυτές να επιτείνονται οι ανάγκες σε ελεύθερους χώρους πράσινου, αναψυχής και άθλησης που έτσι κι αλλιώς συμπιέζονται από την πολιτική της εμπορευματοποίησης της γης και των κοινωνικών αναγκών που ακολουθούν διαχρονικά
Έχει 12 δημόσια νηπιαγωγεία, 10 δημοτικά σχολεία, 4 Γυμνάσια, 4 Γενικά Λύκεια, 3 ΕΠΑΛ εκ των οποίων τα περισσότερα δεν έχουν δικές τους επαρκείς αθλητικές υποδομές. Στα όριά του δραστηριοποιούνται 11 αθλητικά σωματεία: ΑΕΚ, ΑΟΝΦ Άτταλος, Ιωνικός ΑΣ, Ποδηλατικός Εκδρομικός Σύλλογος, Α.Ο.Π Χαλκηδονικός, Φιλαθλητική Ένωση Άτταλος, Σκακιστικός Όμιλος Νέας Φιλαδέλφειας, Ανδρομέδα, Ευ αγωνίζεσθε, ΑΣΓΣ Ταεκβοντό, Όμιλος τζούντο και ο Σύνδεσμος Παλαιμάχων Ποδοσφαιριστών Νέας Φιλαδέλφειας.
Σήμερα οι αθλητικοί χώροι του Δήμου είναι έτσι κι αλλιώς ελλιπείς, ενώ η σημαντική επένδυση που γίνεται στο νέο και σύγχρονο γήπεδο της ΑΕΚ δυστυχώς δε θα προσθέσει κάτι στην εικόνα που σήμερα περιορίζεται στους παρακάτω χώρους:
- Κλειστό Δημοτικό Γυμναστήριο Άτταλος
- Κλειστή αίθουσα χορών, αεροβικής κτλ Περικλέους και Βάρναλη
- Κλειστό γυμναστήριο Ζαχαρίας Αλεξάνδρου (υπό ειδικό καθεστώς)
- 4 γήπεδα 5x5
- 1 γήπεδο 9x9 (Πλαστήρα και Λαχανά)
- 3 γήπεδα τένις και 2 σκουός
- Αθλητικές Δομές Σχολείων λχ Κλειστό Γυμναστήριο 2ου Γυμνασίου - Λυκείου, 3ου Γυμνασίου – Λυκείου, κλειστό γυμναστήριο 1ου ΕΠΑΛ ανοικτά γήπεδα μπάσκετ κτλ
- 6 ανοικτά γήπεδα μπάσκετ
Υπάρχουν επίσης ορισμένα ιδιωτικά γυμναστήρια και υποδομές
Στο δήμο μας διεξάγονται ορισμένες διοργανώσεις μαζικού αθλητισμού με σταθερότητα όπως ο Μαραθώνιος Αποστολάκη, αγώνες ανώμαλου δρόμου, το σχολικό πρωτάθλημα σκάκι κα, καθώς και ορισμένα αθλητικά προγράμματα του ίδιου του δήμου.
Η φετινή χρονιά επιφύλαξε αρκετές δυσάρεστες εκπλήξεις για γονείς και παιδιά που παρακολουθούν τα αθλητικά προγράμματα του Δήμου, ιδιαίτερα του ποδοσφαίρου. Συγκεκριμένα όχι μόνο αυτά ξεκίνησαν με αδικαιολόγητη καθυστέρηση, αλλά και στη διάρκεια αυτών των δύο μηνών οι αθλητικοί χώρου του δήμου καταλήφθηκαν – με τη συναίνεση της δημοτικής αρχής- από ιδιωτικούς φορείς και σωματεία με αποτέλεσμα τα προγράμματα του Δήμου να περιοριστούν και να εξοβελιστούν σε ακατάλληλες για μικρά παιδιά ώρες (λχ αμέσως μετά το σχολικό ωράριο, ή πολύ αργά το βράδυ) κυριολεκτικά όποτε και ό,τι περισσεύει.
Η κατάσταση αυτή έφερε στην επιφάνεια τόσο την έλλειψη επαρκών χώρων αθλητισμού όσο και την διαχρονική ευθύνη των δημοτικών αρχών για την μη ύπαρξη κανονιστικού πλαισίου για τον τρόπο χρήσης τους.
Ο Δήμος, ως τμήμα του κράτους, έχει ευθύνη να διασφαλίζει την όσο το δυνατόν ανέξοδη ενασχόληση με τη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό, κάτι που αποτελεί σύγχρονη κοινωνική ανάγκη και συνδέεται άμεσα με την ψυχοσωματική ανάπτυξη και υγεία νέων και ενηλίκων. Στη χώρα μας η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών του σχολείου είναι κινητικά αδρανείς, και το ποσοστό των υπέρβαρων και των παχύσαρκων παιδιών είναι υπερβολικά υψηλό, φέρνοντας τη χώρα μας στις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη και παγκόσμια.
Με την εφαρμογή του Καλλικράτη και με την ανταποδοτική λειτουργία των αθλητικών κέντρων επιτάθηκαν οι αντιθέσεις ανάμεσα σε σωματεία και δήμους για την αξιοποίηση των γηπέδων. Έχουν καταγραφεί περιπτώσεις Δήμων που μετά την κατάρτιση του προϋπολογισμού πέταξαν έξω σωματεία από τα δημοτικά γήπεδα με τη λογική της “οικονομικής αξιοποίησης” ή ζητώντας ενοίκια, οδηγώντας εκ των πραγμάτων στην περιθωριοποίηση των ερασιτεχνικών σωματείων.
Άλλοι πάλι παραχωρούν τελείως τις υποδομές χωρίς να δημιουργούν κανένα πρόγραμμα – ή όπως στο δήμο μας να διατηρούν πολύ περιορισμένα- με αποτέλεσμα είτε οι ιδιώτες που αναλαμβάνουν τους χώρους, είτε τα σωματεία να μεταφέρουν ολοκληρωτικά το κόστος στους γονείς και στους αθλούμενους.
Στην πόλη μας ενώ σωστά ο Δήμος παρέχει δωρεάν στα σωματεία της πόλης τις αθλητικές υποδομές και τα επιχορηγεί, την ίδια στιγμή δεν λαμβάνει καμία δέσμευση εκ μέρους αυτών. Η έλλειψη σαφούς κανονιστικού πλαισίου οδηγεί σε φαινόμενα οικονομικής εκμετάλλευσης των δημόσιων αθλητικών χώρων, υπέρογκες συνδρομές κτλ σε ένα δήμο όπου το 2014 το ποσοστό ανεργία ξεπερνούσε το 25%!
Φυσικά υπάρχει αντικειμενικό έδαφος για τη μετατροπή του αθλητισμού σε προϊόν και εμπόρευμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Λευκή Βίβλος της ΕΕ για τον Αθλητισμό τον αναφέρει ως κερδοφόρο πεδίο. Στη χώρα μας η κατάσταση είναι γνωστή, με την ύπαρξη ΠΑΕ και ΚΑΕ, αλλά και με το θεσμικό πλαίσιο του 2725/1999 ,και των επόμενων που ακολούθησαν, που υπονόμευσε τον ερασιτεχνικό αθλητισμό και άνοιξε το δρόμο για την πλήρη μετατροπή του σε αγορά υπηρεσιών. Έτσι ο 2725 προέβλεπε τη δυνατότητα “το αθλητικό σωματείο, για τις προσφερόµενες υπηρεσίες εκμάθησης των αθληµάτων που καλλιεργεί, δύναται. µε απόφαση του διοικητικού του συμβουλίου, να ορίζει αντίστοιχο αντίτιμο της σχετικής υπηρεσίας για την κάλυψη των λειτουργικών του αναγκών.”, κάτι που οδήγησε στη γενίκευση του φαινομένου και μάλιστα συχνά χωρίς να τηρούνται ούτε οι προβλέψεις που ορίζουν η διάταξη αυτή δεν έχει εφαρμογή σε αθλητές των αγωνιστικών ομάδων.
Την ίδια ώρα που πετσοκόβεται η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, δίνεται στα σωματεία το πράσινο φως για κάθε είδους εμπορικές δραστηριότητες που αφορούν την αντιμετώπιση λειτουργικών και αθλητικών αναγκών, που δε μπορούν σήμερα να καλύψουν, γενικεύεται η ανταποδοτικότητα τόσο στα προγράμματα των δήμων όσο και στα σωματεία. Και φυσικά όσο ο αθλητισμός λειτουργεί σαν επιχείρηση θα γιγαντώνονται φαινόμενα διαφθοράς και παρακμής που βλέπουμε συχνά.
Η Λαϊκή Συσπείρωση προβάλλει και διεκδικεί ένα σύνολο στόχων πάλης για την ουσιαστική κατοχύρωση ως κοινωνικό δικαίωμα της πρόσβασης στη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό
- Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης στον Αθλητισμό. Κατάργηση του «επαγγελματικού» αθλητισμού (ΠΑΕ - ΚΑΕ) που βασίζεται στους επιχειρηματίες και δήθεν χορηγούς.
- Κατάργηση του τζόγου - στοιχήματος στον Αθλητισμό.
- Χορήγηση δωρεάν από το κράτος όλων των προϋποθέσεων για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό της νεολαίας. Υλικοτεχνική υποδομή, επιστημονική στήριξη, επαρκής χρηματοδότηση, που να κατοχυρώνει το δικαίωμα στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό σε κάθε τους έκφραση. Αυτό σημαίνει ότι και ο δήμος θα πρέπει να δίνει την δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να συμμετέχουν μαζικά σε αθλητικά προγράμματα αλλά και σε διαφόρου είδους σωματικές δράσεις, χορό, γυμναστική. Οι δήμοι να συνεργάζεται με τα σωματεία ώστε να αξιοποιείται η κλίση και το ταλέντο των παιδιών που θέλουν να προσανατολιστούν στον αγωνιστικό αθλητισμό.
- Ομοσπονδίες και σωματεία να στηρίζονται από τον κρατικό προϋπολογισμό για τις ανάγκες τους. Η όποια συνδρομή πρέπει να είναι συμβολική
- Κάλυψη όλων των δαπανών των τοπικών πρωταθλημάτων των αθλημάτων από θεσμοθετημένο κρατικό κονδύλι και όχι να τα φορτώνονται στις πλάτες τους τα σωματεία. - Να κοπούν οι δεσμοί με τους χορηγούς. Είναι άλλο πράγμα το μαγαζί της γειτονιάς να στηρίζει το διπλανό σύλλογο και άλλο η αθλητική δραστηριότητα να αποτελεί πεδίο επιχειρηματικών παιχνιδιών.
- Δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και προαθλητικός έλεγχος των αθλητών - μαθητών. Και όχι αυτό που γίνεται να δίνουν 50άρια οι γονείς, μια για το σχολείο, μια για το σωματείο και πάει λέγοντας.
- Να αξιοποιούνται όλες οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις δωρεάν από τα σχολεία και τα αθλητικά σωματεία της κάθε περιοχής
Ειδικά για το Δήμο μας θεωρούμε ότι πρέπει
1. Να δημιουργηθούν νέες εγκαταστάσεις, κάτι που στο προηγούμενο ΔΣ προτείναμε να ενταχθεί στο Φιλόδημο
2. Να χαρτογραφηθούν, συντηρηθούν και να καταστούν λειτουργικές μια σειρά εγκαταστάσεις που σήμερα είναι ακατάλληλες, συμπεριλαμβανομένων των σχολικών.
3. Να διαμορφωθεί ένα σαφές κανονιστικό πλαίσιο , το οποίο δεν υπάρχει με ευθύνη των δημοτικών αρχών, με σημείο εκκίνησης την πλήρη ανάκτηση από το Δήμος της διαχείρισης των αθλητικών εγκαταστάσεων του
Σε σχέση με το τελευταίο πλευρές που θεωρούμε ότι πρέπει να περιλαμβάνονται είναι:
- Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίζει, στη βάση εισήγησης των υπηρεσιών του Δήμου, την κατανομή των χώρων και των ωρών, λαμβάνοντας υπόψη κατά προτεραιότητα τα προγράμματα μαζικού αθλητισμού και φυσικής αγωγής του Δήμου, και στη συνέχεια τις αγωνιστικές υποχρεώσεις των σωματείων, τις ανάγκες των ακαδημιών τους, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης των κατοίκων
- Η παραχώρηση των χώρων σε ετήσια βάση γίνεται μετά από αίτημα του σωματείου ή του φορέα που κατατίθεται μέχρι το τέλος Ιουνίου και εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο
- Μπορεί να γίνεται έκτακτη παραχώρηση χώρων για βραχύχρονη χρήση (λχ εκδήλωση, έκτακτος, αγώνας, τουρνουά) με απόφαση των αρμόδιων υπηρεσιών και της διοίκησης
- Η παραχώρηση των χώρων προς τα ερασιτεχνικά σωματεία, τους συλλόγους, τις ομάδες δημοτών γίνεται δωρεάν. Οι χρήστες έχουν την ευθύνη της αποκατάστασης φθορών ή ζημιών, που τυχόν προκληθούν κατά τη διάρκεια της χρήσης.
- Η παραχώρηση χώρων και ωρών σε ετήσια βάση παίρνει τη μορφή προγραμματικής συμφωνίας ή χρησιδανείου μεταξύ των φορέων και το Δήμου. Εάν ο φορέας διαθέτει δική του αθλητική εγκατάσταση συνυπολογίζεται το στοιχείο της αμοιβαιότητας.
- Οι χρήστες τηρούν το πρόγραμμα λειτουργίας που καταρτίζει η υπηρεσία του Δήμου
- Οι αθλητικοί σύλλογοι και ακαδημίες αξιοποιούν αδάπανα τις δημοτικές υποδομές για να παρέχουν δωρεάν αθλητική εκπαίδευση στη νεολαία της πόλης. Για όσο διάστημα το Κράτος δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις που και δεν επιδοτεί τα σωματεία αυτά θα μπορούν να εισπράττουν πολύ χαμηλές συνδρομές αποκλειστικά και μόνο για την κάλυψη των αμοιβών των προπονητών και ορισμένων εύλογων εξόδων. Αυτό γίνεται μετά από αίτημα των ενδιαφερομένων σωματείων κάθε αγωνιστική περίοδο και έγκριση από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο.
- Απαγορεύεται ρητά η εμπορική εκμετάλλευση και κάθε μορφής κερδοσκοπία στους χώρους που παραχωρούνται για δωρεάν χρήση και διαμορφώνεται σχετικός μηχανισμός ελέγχου. Το Δημοτικό Συμβούλιο μπορεί να ορίζει πλαφόν στις μηνιαίες συνδρομές για τα προγράμματα που αξιοποιούν δημοτικές υποδομές.
Στις συνθήκες αυτές να επιτείνονται οι ανάγκες σε ελεύθερους χώρους πράσινου, αναψυχής και άθλησης που έτσι κι αλλιώς συμπιέζονται από την πολιτική της εμπορευματοποίησης της γης και των κοινωνικών αναγκών που ακολουθούν διαχρονικά
Έχει 12 δημόσια νηπιαγωγεία, 10 δημοτικά σχολεία, 4 Γυμνάσια, 4 Γενικά Λύκεια, 3 ΕΠΑΛ εκ των οποίων τα περισσότερα δεν έχουν δικές τους επαρκείς αθλητικές υποδομές. Στα όριά του δραστηριοποιούνται 11 αθλητικά σωματεία: ΑΕΚ, ΑΟΝΦ Άτταλος, Ιωνικός ΑΣ, Ποδηλατικός Εκδρομικός Σύλλογος, Α.Ο.Π Χαλκηδονικός, Φιλαθλητική Ένωση Άτταλος, Σκακιστικός Όμιλος Νέας Φιλαδέλφειας, Ανδρομέδα, Ευ αγωνίζεσθε, ΑΣΓΣ Ταεκβοντό, Όμιλος τζούντο και ο Σύνδεσμος Παλαιμάχων Ποδοσφαιριστών Νέας Φιλαδέλφειας.
Σήμερα οι αθλητικοί χώροι του Δήμου είναι έτσι κι αλλιώς ελλιπείς, ενώ η σημαντική επένδυση που γίνεται στο νέο και σύγχρονο γήπεδο της ΑΕΚ δυστυχώς δε θα προσθέσει κάτι στην εικόνα που σήμερα περιορίζεται στους παρακάτω χώρους:
- Κλειστό Δημοτικό Γυμναστήριο Άτταλος
- Κλειστή αίθουσα χορών, αεροβικής κτλ Περικλέους και Βάρναλη
- Κλειστό γυμναστήριο Ζαχαρίας Αλεξάνδρου (υπό ειδικό καθεστώς)
- 4 γήπεδα 5x5
- 1 γήπεδο 9x9 (Πλαστήρα και Λαχανά)
- 3 γήπεδα τένις και 2 σκουός
- Αθλητικές Δομές Σχολείων λχ Κλειστό Γυμναστήριο 2ου Γυμνασίου - Λυκείου, 3ου Γυμνασίου – Λυκείου, κλειστό γυμναστήριο 1ου ΕΠΑΛ ανοικτά γήπεδα μπάσκετ κτλ
- 6 ανοικτά γήπεδα μπάσκετ
Υπάρχουν επίσης ορισμένα ιδιωτικά γυμναστήρια και υποδομές
Στο δήμο μας διεξάγονται ορισμένες διοργανώσεις μαζικού αθλητισμού με σταθερότητα όπως ο Μαραθώνιος Αποστολάκη, αγώνες ανώμαλου δρόμου, το σχολικό πρωτάθλημα σκάκι κα, καθώς και ορισμένα αθλητικά προγράμματα του ίδιου του δήμου.
Η φετινή χρονιά επιφύλαξε αρκετές δυσάρεστες εκπλήξεις για γονείς και παιδιά που παρακολουθούν τα αθλητικά προγράμματα του Δήμου, ιδιαίτερα του ποδοσφαίρου. Συγκεκριμένα όχι μόνο αυτά ξεκίνησαν με αδικαιολόγητη καθυστέρηση, αλλά και στη διάρκεια αυτών των δύο μηνών οι αθλητικοί χώρου του δήμου καταλήφθηκαν – με τη συναίνεση της δημοτικής αρχής- από ιδιωτικούς φορείς και σωματεία με αποτέλεσμα τα προγράμματα του Δήμου να περιοριστούν και να εξοβελιστούν σε ακατάλληλες για μικρά παιδιά ώρες (λχ αμέσως μετά το σχολικό ωράριο, ή πολύ αργά το βράδυ) κυριολεκτικά όποτε και ό,τι περισσεύει.
Η κατάσταση αυτή έφερε στην επιφάνεια τόσο την έλλειψη επαρκών χώρων αθλητισμού όσο και την διαχρονική ευθύνη των δημοτικών αρχών για την μη ύπαρξη κανονιστικού πλαισίου για τον τρόπο χρήσης τους.
Ο Δήμος, ως τμήμα του κράτους, έχει ευθύνη να διασφαλίζει την όσο το δυνατόν ανέξοδη ενασχόληση με τη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό, κάτι που αποτελεί σύγχρονη κοινωνική ανάγκη και συνδέεται άμεσα με την ψυχοσωματική ανάπτυξη και υγεία νέων και ενηλίκων. Στη χώρα μας η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών του σχολείου είναι κινητικά αδρανείς, και το ποσοστό των υπέρβαρων και των παχύσαρκων παιδιών είναι υπερβολικά υψηλό, φέρνοντας τη χώρα μας στις πρώτες θέσεις στην Ευρώπη και παγκόσμια.
Με την εφαρμογή του Καλλικράτη και με την ανταποδοτική λειτουργία των αθλητικών κέντρων επιτάθηκαν οι αντιθέσεις ανάμεσα σε σωματεία και δήμους για την αξιοποίηση των γηπέδων. Έχουν καταγραφεί περιπτώσεις Δήμων που μετά την κατάρτιση του προϋπολογισμού πέταξαν έξω σωματεία από τα δημοτικά γήπεδα με τη λογική της “οικονομικής αξιοποίησης” ή ζητώντας ενοίκια, οδηγώντας εκ των πραγμάτων στην περιθωριοποίηση των ερασιτεχνικών σωματείων.
Άλλοι πάλι παραχωρούν τελείως τις υποδομές χωρίς να δημιουργούν κανένα πρόγραμμα – ή όπως στο δήμο μας να διατηρούν πολύ περιορισμένα- με αποτέλεσμα είτε οι ιδιώτες που αναλαμβάνουν τους χώρους, είτε τα σωματεία να μεταφέρουν ολοκληρωτικά το κόστος στους γονείς και στους αθλούμενους.
Στην πόλη μας ενώ σωστά ο Δήμος παρέχει δωρεάν στα σωματεία της πόλης τις αθλητικές υποδομές και τα επιχορηγεί, την ίδια στιγμή δεν λαμβάνει καμία δέσμευση εκ μέρους αυτών. Η έλλειψη σαφούς κανονιστικού πλαισίου οδηγεί σε φαινόμενα οικονομικής εκμετάλλευσης των δημόσιων αθλητικών χώρων, υπέρογκες συνδρομές κτλ σε ένα δήμο όπου το 2014 το ποσοστό ανεργία ξεπερνούσε το 25%!
Φυσικά υπάρχει αντικειμενικό έδαφος για τη μετατροπή του αθλητισμού σε προϊόν και εμπόρευμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Λευκή Βίβλος της ΕΕ για τον Αθλητισμό τον αναφέρει ως κερδοφόρο πεδίο. Στη χώρα μας η κατάσταση είναι γνωστή, με την ύπαρξη ΠΑΕ και ΚΑΕ, αλλά και με το θεσμικό πλαίσιο του 2725/1999 ,και των επόμενων που ακολούθησαν, που υπονόμευσε τον ερασιτεχνικό αθλητισμό και άνοιξε το δρόμο για την πλήρη μετατροπή του σε αγορά υπηρεσιών. Έτσι ο 2725 προέβλεπε τη δυνατότητα “το αθλητικό σωματείο, για τις προσφερόµενες υπηρεσίες εκμάθησης των αθληµάτων που καλλιεργεί, δύναται. µε απόφαση του διοικητικού του συμβουλίου, να ορίζει αντίστοιχο αντίτιμο της σχετικής υπηρεσίας για την κάλυψη των λειτουργικών του αναγκών.”, κάτι που οδήγησε στη γενίκευση του φαινομένου και μάλιστα συχνά χωρίς να τηρούνται ούτε οι προβλέψεις που ορίζουν η διάταξη αυτή δεν έχει εφαρμογή σε αθλητές των αγωνιστικών ομάδων.
Την ίδια ώρα που πετσοκόβεται η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, δίνεται στα σωματεία το πράσινο φως για κάθε είδους εμπορικές δραστηριότητες που αφορούν την αντιμετώπιση λειτουργικών και αθλητικών αναγκών, που δε μπορούν σήμερα να καλύψουν, γενικεύεται η ανταποδοτικότητα τόσο στα προγράμματα των δήμων όσο και στα σωματεία. Και φυσικά όσο ο αθλητισμός λειτουργεί σαν επιχείρηση θα γιγαντώνονται φαινόμενα διαφθοράς και παρακμής που βλέπουμε συχνά.
Η Λαϊκή Συσπείρωση προβάλλει και διεκδικεί ένα σύνολο στόχων πάλης για την ουσιαστική κατοχύρωση ως κοινωνικό δικαίωμα της πρόσβασης στη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό
- Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης στον Αθλητισμό. Κατάργηση του «επαγγελματικού» αθλητισμού (ΠΑΕ - ΚΑΕ) που βασίζεται στους επιχειρηματίες και δήθεν χορηγούς.
- Κατάργηση του τζόγου - στοιχήματος στον Αθλητισμό.
- Χορήγηση δωρεάν από το κράτος όλων των προϋποθέσεων για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό της νεολαίας. Υλικοτεχνική υποδομή, επιστημονική στήριξη, επαρκής χρηματοδότηση, που να κατοχυρώνει το δικαίωμα στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό σε κάθε τους έκφραση. Αυτό σημαίνει ότι και ο δήμος θα πρέπει να δίνει την δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να συμμετέχουν μαζικά σε αθλητικά προγράμματα αλλά και σε διαφόρου είδους σωματικές δράσεις, χορό, γυμναστική. Οι δήμοι να συνεργάζεται με τα σωματεία ώστε να αξιοποιείται η κλίση και το ταλέντο των παιδιών που θέλουν να προσανατολιστούν στον αγωνιστικό αθλητισμό.
- Ομοσπονδίες και σωματεία να στηρίζονται από τον κρατικό προϋπολογισμό για τις ανάγκες τους. Η όποια συνδρομή πρέπει να είναι συμβολική
- Κάλυψη όλων των δαπανών των τοπικών πρωταθλημάτων των αθλημάτων από θεσμοθετημένο κρατικό κονδύλι και όχι να τα φορτώνονται στις πλάτες τους τα σωματεία. - Να κοπούν οι δεσμοί με τους χορηγούς. Είναι άλλο πράγμα το μαγαζί της γειτονιάς να στηρίζει το διπλανό σύλλογο και άλλο η αθλητική δραστηριότητα να αποτελεί πεδίο επιχειρηματικών παιχνιδιών.
- Δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και προαθλητικός έλεγχος των αθλητών - μαθητών. Και όχι αυτό που γίνεται να δίνουν 50άρια οι γονείς, μια για το σχολείο, μια για το σωματείο και πάει λέγοντας.
- Να αξιοποιούνται όλες οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις δωρεάν από τα σχολεία και τα αθλητικά σωματεία της κάθε περιοχής
Ειδικά για το Δήμο μας θεωρούμε ότι πρέπει
1. Να δημιουργηθούν νέες εγκαταστάσεις, κάτι που στο προηγούμενο ΔΣ προτείναμε να ενταχθεί στο Φιλόδημο
2. Να χαρτογραφηθούν, συντηρηθούν και να καταστούν λειτουργικές μια σειρά εγκαταστάσεις που σήμερα είναι ακατάλληλες, συμπεριλαμβανομένων των σχολικών.
3. Να διαμορφωθεί ένα σαφές κανονιστικό πλαίσιο , το οποίο δεν υπάρχει με ευθύνη των δημοτικών αρχών, με σημείο εκκίνησης την πλήρη ανάκτηση από το Δήμος της διαχείρισης των αθλητικών εγκαταστάσεων του
Σε σχέση με το τελευταίο πλευρές που θεωρούμε ότι πρέπει να περιλαμβάνονται είναι:
- Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίζει, στη βάση εισήγησης των υπηρεσιών του Δήμου, την κατανομή των χώρων και των ωρών, λαμβάνοντας υπόψη κατά προτεραιότητα τα προγράμματα μαζικού αθλητισμού και φυσικής αγωγής του Δήμου, και στη συνέχεια τις αγωνιστικές υποχρεώσεις των σωματείων, τις ανάγκες των ακαδημιών τους, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης των κατοίκων
- Η παραχώρηση των χώρων σε ετήσια βάση γίνεται μετά από αίτημα του σωματείου ή του φορέα που κατατίθεται μέχρι το τέλος Ιουνίου και εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο
- Μπορεί να γίνεται έκτακτη παραχώρηση χώρων για βραχύχρονη χρήση (λχ εκδήλωση, έκτακτος, αγώνας, τουρνουά) με απόφαση των αρμόδιων υπηρεσιών και της διοίκησης
- Η παραχώρηση των χώρων προς τα ερασιτεχνικά σωματεία, τους συλλόγους, τις ομάδες δημοτών γίνεται δωρεάν. Οι χρήστες έχουν την ευθύνη της αποκατάστασης φθορών ή ζημιών, που τυχόν προκληθούν κατά τη διάρκεια της χρήσης.
- Η παραχώρηση χώρων και ωρών σε ετήσια βάση παίρνει τη μορφή προγραμματικής συμφωνίας ή χρησιδανείου μεταξύ των φορέων και το Δήμου. Εάν ο φορέας διαθέτει δική του αθλητική εγκατάσταση συνυπολογίζεται το στοιχείο της αμοιβαιότητας.
- Οι χρήστες τηρούν το πρόγραμμα λειτουργίας που καταρτίζει η υπηρεσία του Δήμου
- Οι αθλητικοί σύλλογοι και ακαδημίες αξιοποιούν αδάπανα τις δημοτικές υποδομές για να παρέχουν δωρεάν αθλητική εκπαίδευση στη νεολαία της πόλης. Για όσο διάστημα το Κράτος δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις που και δεν επιδοτεί τα σωματεία αυτά θα μπορούν να εισπράττουν πολύ χαμηλές συνδρομές αποκλειστικά και μόνο για την κάλυψη των αμοιβών των προπονητών και ορισμένων εύλογων εξόδων. Αυτό γίνεται μετά από αίτημα των ενδιαφερομένων σωματείων κάθε αγωνιστική περίοδο και έγκριση από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο.
- Απαγορεύεται ρητά η εμπορική εκμετάλλευση και κάθε μορφής κερδοσκοπία στους χώρους που παραχωρούνται για δωρεάν χρήση και διαμορφώνεται σχετικός μηχανισμός ελέγχου. Το Δημοτικό Συμβούλιο μπορεί να ορίζει πλαφόν στις μηνιαίες συνδρομές για τα προγράμματα που αξιοποιούν δημοτικές υποδομές.