Πέμπτη 22 Απριλίου 2021

Για το νέο εκλογικό σύστημα που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ για Δήμους και Περιφέρειες

 Εισήγηση της Λαϊκής Συσπείρωσης στο Δημοτικό Συμβούλιο της 21 Απρίλη 2021

Από το Φλεβάρη του 2021 έχουμε θέσει θέμα να συζητηθεί το νέο εκλογικό σύστημα που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ στην τοπική διοίκηση, Πρόκειται για πρόταση που φέρνει νέους απαράδεκτους περιορισμούς και αποκλεισμούς ως συνέχεια των αντιδραστικών αλλαγών που έχουν προωθηθεί στην Τοπική και Περιφερειακή Διοίκηση τόσο από τη ΝΔ όσο και από το ΣΥΡΙΖΑ, ένα σύστημα ακόμη πιο αντιδημοκρατικό, ακόμη πιο ταξικό.

Με πρόσχημα τη λεγόμενη «κυβερνησιμότητα» επαναφέρει ένα προκλητικό εκλογικό σύστημα, που καθιστά την πρώτη δύναμη παντοδύναμη.  - με ένα ποσοστό 43%. θα μπορεί να εκλέγεται δήμαρχος και περιφερειάρχης και να έχει τα 3/5 του συμβουλίου, τη στιγμή που για το εργατικό σωματείο είναι απαγορευτικό να κηρύξει απεργία με ένα τέτοιο ποσοστό.

Διατηρεί τον εκβιαστικό β' γύρο των εκλογών, βάζει πλαφόν 3% για να καταφέρει ένας συνδυασμός να εκλέξει έδρα και λαμβάνει επιπλέον μέτρα για τον περιορισμό ή αποκλεισμό δυνάμεων, όχι μόνο για όσους δεν πιάνουν το 3%, αλλά κι όσες σαν την Λαϊκή Συσπείρωση  έχουν μεγαλύτερο ποσοστό αφού, μειώνει σημαντικά τις έδρες των συμβουλίων. Επιπρόσθετα βάζει νέα στην κατάρτιση συνδυασμού,

Βάζει επιπλέον οικονομικούς φραγμούς αφού αυξάνει κατά πολύ το ύψος των παραβολών

Οι αλλαγές αυτές στοχεύουν στην προσαρμογή του κρατικού μηχανισμού ώστε να ανταποκρίνεται πιο αποτελεσματικά στις  μεταβολές των αναγκών και προτεραιοτήτων του κεφαλαίου σε συνθήκες κρίσης

Οι διαδοχικές κυβερνήσεις ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ,  διαμόρφωσαν ένα ασφυκτικό θεσμικό πλαίσιο, που έχει μετατρέψει τους δήμους σε  κρίκους του κρατικού μηχανισμού.

Σε μοχλό επέλασης της αντιλαϊκής επίθεσης, με αιχμή την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, τη διεύρυνση της ανταποδοτικότητας, την εμπορευματοποίηση και συρρίκνωση κοινωνικών δομών, την φοροεπιδρομή. Ανταποδοτικές υπηρεσίες, αποδόμηση κρατικών δημόσιων υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας, υποστελεχομένες δομές και απευθείας αναθέσεις σε ‘εθελοντές’ και ΜΚΟ

Οι Δήμοι επιδιώκεται να διαδραματίζουν ρόλο ελεγκτικού μηχανισμού των επιχειρηματιών που θα αναλαμβάνουν  κρίσιμους τομείς της λειτουργίας τους. Να αποτελούν πυλώνα στα αναπτυξιακά σχέδια της αστικής τάξης,

 Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται η απαγόρευση των προσλήψεων και το οικονομικό παρατηρητήριο των ΟΤΑ. η μείωση του αριθμού των δήμων που είχε ως στόχο την αύξηση του οικονομικού αντικειμένου των δημοτικών έργων.

Οι αλλαγές έχουν λοιπόν να κάνουν με το ρόλο που ανατίθεται σε Δήμους και περιφέρειες, την διαχείριση των απορριμμάτων με βάση τις επιλογές των επιχειρηματικών ομίλων, την προώθηση των ΑΠΕ, την επιχειρηματική αξιοποίηση δημόσιων και δημοτικών εκτάσεων, δασών, και  υποδομών από το  κεφάλαιο.

Αναλαμβάνει ρόλο στο πέρασμα και τη «νομιμοποίηση» των στόχων κι επιδιώξεων του κεφαλαίου με τη συμμετοχή της στους θεσμούς της λεγόμενης Κοινωνικής Οικονομίας, των δικτύων «εθελοντισμού», …

Ενώ η κεντρική κυβέρνηση επιτελικά ορίζει το πλαίσιο δράσης των επιχειρηματικών ομίλων όπως με αντι-περιβαλλοντικη νομοθεσία, τοπικά χωροταξικά και πολεοδομικά σχέδια, κατάργηση 8ωρου κλπ κλπ

Οι αλλαγές στο κράτος και στα εκλογικά συστήματα συμπληρώνουν το πλαίσιο των αντιδημοκρατικών νόμων που περιορίζουν δραστικά τα συνδικαλιστικά δικαιώματα, την απεργία, τις λαϊκές διαδηλώσεις, την ένταση της κρατικής καταστολής, για να περνά πιο εύκολα η αντιλαϊκή πολιτική,

Δεν είναι τυχαίο ότι η  πλειοψηφία στην ΚΕΔΕ στηρίζει την πρόταση της κυβέρνησης, ταυτιζόμενη πλήρως  στο κύριο ζήτημα, αυτό της συνέχειας των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων. «, θέματα που πρέπει να κλείσουν είναι οι νέες αρμοδιότητες, η καταστατική θέση των αιρετών και το γενικότερο θέμα της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης», δηλώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ.

Μάλιστα σε ορισμένα σημεία οι θέσεις της ΚΕΔΕ είναι ακόμα πιο αντιδραστικές και από τις προτάσεις της κυβέρνησης με χαρακτηριστικότερο ότι ζητάει όχι 3% πλαφόν για την είσοδο στα ΔΣ αλλά το μέτρο εισόδου σε κάθε δήμο συν 1%!

Η Λαϊκή Συσπείρωση, είναι αντίθετη με το εκλογικό σύστημα που φέρνει η κυβέρνηση της Ν.Δ, όπως ήμασταν και στο προηγούμενο σύστημα που είχε φέρει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, πλην της «κολοβής» απλής αναλογικής, η οποία άφηνε αλώβητο τον εκβιασμό του Β’ γύρου.

Εμείς διεκδικούμε χωρίς “ναι, μεν αλλά” την απλή ανόθευτη αναλογική, έχοντας ως αφετηρία την ισοτιμία της λαϊκής ψήφου, όσο αυτή είναι εφικτή στο πλαίσιο του καπιταλισμού.

Πρόταση ψηφίσματος

Το Δημοτικό Συμβούλιο Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας διαφωνεί με την πρόταση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας που επαναφέρει ένα άδικο και προκλητικό εκλογικό σύστημα με πρόσχημα την ‘κυβερνησιμότητα’.

Στην ουσία επιδιώκεται να εξασφαλίζεται η διοίκηση των δήμων από δυνάμεις που θα ευθυγραμμίζονται πλήρως με τις αντιλαϊκές κυβερνητικές πολιτικές και να περιορίσουν όποιες φωνές τις αμφισβητούν,

Γι’ αυτό παίρνουν μια σειρά μέτρα όπως:

1.   -  Ανάδειξη του δημάρχου με 43%,

2.    - Ο πρώτος συνδυασμός εκλέγει τουλάχιστον α 3/5 των δημοτικών συμβούλων.

3.    - Όριο 3% για να μπει ένας συνδυασμός στην κατανομή των εδρών

4.   - Μείωση του αριθμού των δημοτικών συμβούλων και εισάγονται επιπρόσθετα εμπόδια που αποκλείουν δυνάμεις ακόμα και από τη δυνατότητα να κατεβάσουν ψηφοδέλτιο.

5.    - Αυξάνεται το παράβολο για τους υποψήφιους δημάρχους κατά 100% και για τους δημοτικούς, κοινοτικούς κατά 60%.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας τάσσεται υπέρ της απλής, ανόθευτης αναλογικής, της ισοτιμίας της ψήφου,  να μην υπάρχει 2ος γύρος, να μη μειωθεί ο αριθμός των συμβούλων.

Επιπλέον:

Ως δήμαρχος / περιφερειάρχης, που θεσμικά είναι εκτελεστικό όργανο του Δημοτικού / Περιφερειακού Συμβουλίου, να αναδεικνύεται ο επικεφαλής του πρώτου σε ψήφους συνδυασμού.

Να μην απογυμνώνονται τα εκλεγμένα συμβούλια από τις αρμοδιότητές τους, να μην μεταφέρονται στην Ο.Ε και σε άλλες επιτροπές.

Να λαμβάνονται υπόψη όλες οι ψήφοι (ΥΠΕΡ, ΛΕΥΚΟ, ΚΑΤΑ) στην λήψη των αποφάσεων.

Να υπάρχει η δυνατότητα ουσιαστικής λειτουργίας των Κοινοτικών Συμβουλίων και να μην είναι μόνο γνωμοδοτικές και κανονιστικές οι αρμοδιότητές τους, αλλά να διαμορφώνονται όλοι οι όροι και οι προϋποθέσεις ώστε να μπορούν να επιλύουν μια σειρά τοπικών προβλημάτων.

Να μπορούν οι  πολιτικές δυνάμεις να προβάλλουν ευθέως υποψηφιότητες στα όργανα όλων των βαθμίδων της Τοπικής Διοίκησης. Η σημερινή κατάσταση δημιουργεί ένα βαθιά υποκριτικό σύστημα, που παραπλανά και σε τελευταία ανάλυση εκμηδενίζει την ευθύνη και τη λογοδοσία των πολιτικών κομμάτων ως προς τις υποψηφιότητες και τα πεπραγμένα των αιρετών, που έτσι και αλλιώς υποστηρίζουν.